لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

شل و توتال سه تفاهم‌نامه نفتی با ایران امضا می‌کنند


گزارش‌ها حاکی است که شرکت هلندی-بریتانیایی رویال داچ شل و توتال فرانسه روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه برای امضای سه تفاهم‌نامه اصولی با شرکت نفت ایران جهت انجام مطالعات و توسعه سه میدان نفتی و گازی آماده می‌شوند.

یک مقام وزارت نفت ایران که نخواسته نامی از وی برده شود، به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که تفاهم‌نامه اصولی پروژه‌های نفتی آزادگان جنوبی و یادآوران به همراه میدان گازی کیش امضا خواهد شد.

شرکت توتال ماه گذشته نیز یک تفاهم‌نامه اصولی به ارزش ۴٫۸ میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با ایران امضا کرد.

در صورت اتمام مطالعات میادین یادشده و توافق بر سر توسعه آن، شرکت‌های مذکور برای توسعه این پروژه‌ها با ایران قرارداد امضا خواهند کرد.

قرار است این میادین بر اساس نوع جدید قراردادهای نفتی موسوم به «آی‌پی‌سی» توسعه یابند. ایران می‌گوید که تا پنج سال آینده نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه میادین نفت و گاز دارد که ۸۰ درصد این سرمایه باید از خارج فراهم شود. ایران ۴۹ میدان نفت و گاز را اوایل سال آینده میلادی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی به مناقصه خواهد گذاشت.

در همین زمینه خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که شرکت ملی نفت ایران بعد از ظهر چهارشنبه سه تفاهم‌نامه با شرکت‌های توتال فرانسه و شل امضا می‌کند.

اسفند ماه سال گذشته هم یک «قرارداد محرمانگی» برای توسعه آزادگان جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال امضا شده و مقرر شده بود در مدت زمان حدود ۶ ماه این شرکت فرانسوی مطالعات خود را برای توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انجام بدهد.

این گزارش می‌افزاید که بر اساس برآوردهای انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود برای توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و با هدف تولید روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

مهر می‌افزاید که علاوه بر میدان آزادگان جنوبی، روز چهارشنبه تفاهم‌نامه همکاری دیگری بین شرکت ملی نفت و توتال برای توسعه میدان گازی کیش به عنوان یکی از بزرگترین میادین تازه اکتشاف شده گازی ایران در خلیج فارس امضا خواهد شد.

هم‌اکنون حفاری ۱۲ حلقه چاه در میدان گازی کیش انجام شده و برنامه شرکت نفت برای توسعه این میدان مستقل گازی در خلیج فارس تولید روزانه معادل ۵ میلیارد فوت مکعب گاز با اجرای سه مرحله توسعه‌ای است.

میدان گازی کیش یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی مستقل ایران در آب‌های خلیج فارس است که حجم ذخایر گاز طبیعی این میدان حدود ۳۸ تا ۴۰ تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، سومین تفاهم‌نامه همکاری نیز میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل برای توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران امضا خواهد شد.

هدف از توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران تولید روزانه حدود ۸۵ هزار بشکه نفت خام بوده که هم اکنون بالغ بر ۱۱۵ هزار بشکه نفت و به عبارت دیگر ۳۰ هزار بشکه بالاتر از ظرفیت تعیین شده برای توسعه فاز اول این میدان برداشت می‌شود.

قرار است در صورت بهره‌برداری از فاز دوم میدان نفتی یادآوران روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه و با تکمیل فاز سوم این میدان مشترک روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام برداشت شود.

انتظار می‌رود که ارزش توسعه سه میدان یاد شده حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار باشد.

XS
SM
MD
LG