لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

اپلیکیشن‌های جدید برای دنیای مد و لباس


پیش از این از اپلیکشن پی‌اس دپو (PS Depot) گفتیم که برای خرید لباس برای مراسم گوناگون کمک می‌کند، اما برای اطمینان از این‌که لباسی به شما می‌آید یا به اصطلاح بر تنتان خوب نشسته چند برنامه کاربردی جالب دیگر وجود دارد.

اپلیکشن مجله معروف مد، گلامر، از شما می‌خواهد که عکسی از خودتان (در لباسی که می‌خواهید نظر بقیه را در خصوص آن بدانید) برای‌شان بفرستید و در عرض چند دقیقه، یکی از متخصصان مد لباس مجله به شما پاسخ می‌دهد.
یا اینکه دو عکس با دو لباس مختلف بفرستید و از آنها بپرسید کدام بیشتر به شما می‌آید. معمولاً به شما نمی‌گویند که لباس به دردتان نمی‌خورد، بلکه می‌گویند که بهتر است آن را با چه کفش یا زیورآلاتی بپوشید.

اما در اپلیکشن دیگری به نام فشیسم (Fashism) افراد بدون تعارف به شما می‌گویند که آیا آن لباس به شما می‌آید یا نه. تنها فرق این اپلیکشن با «گو ترای ایت آن‌» (Go Try It On) در این است که در GTIO حساب کاربری شما خصوصی است و تنها به کسانی که بخواهید می‌توانید عکس‌هایتان را نشان دهید.

سایت دیگری که دارد به سرعت جای مغازه‌های دست دوم برای پوشاک و برندهای گران‌قیمت را می‌گیرد، تریدسی (Tradasy) است. در این سایت می‌توانید پوشاک، کفش، عینک، کیف و خلاصه آنچه در کمدتان پیدا می‌شود را بفروشید. (البته به شرطی که جنس اصل برندهای معروف دنیای مد بوده و تقلبی نباشند) تریدسی کار را بسیار راحت کرده‌است. آنها یک بسته خالی پستی را به در خانه فروشنده می‌فرستند که مأمور پست خودش آن را از شما تحویل می‌گیرد و در صورتیکه خریدار از جنس راضی نباشد همه پولش را هم به او بر می‌گردانند. گردانندگان این سایت (که سهم آنها از هر فروش ۹ درصد قیمت فروش است) عقیده دارند که خدمات آنها به مشتریانشان رقیب ندارد و این همان چیزی است که مشتریان امروزه به دنبال آن هستند.

اتفاق دیگری که قبلاً بین دوستان و فامیل می‌افتاد و حالا راهش را به دنیای شرکت‌های نوپا و اپلیکشن‌ها باز کرده‌است، قرض گرفتن لباس است. هم‌اینک می‌توانید یک لباس گران‌قیمت را (که احتمالاً فقط برای یک مراسم می‌خواهید و دیگر آن را نخواهید پوشید) قرض کنید! نه از دوست و خواهر و برادرتان که از یک فروشگاه آنلاین یا غریبه‌ای که احتمالاً او هم یک بار لباس را پوشیده و حالا نمی‌خواهد آن را بفروشد! یکی از سایت‌های پرطرفدار قرض کردن لباس سایت «رنت اِ ران‌وی» (Rent a RunWay) است.

در این سایت می‌توانید به فراخور مراسمی که قرار است بروید، فصل، رنگ، اندازه و... لباس دلخواهتان را انتخاب کرده و آن را برای تاریخ مورد نظرتان رزرو کنید. یکی از بخش‌های جالب این سایت این است که عکس‌هایی از همان لباس را بر تن افراد دیگری -غیر از مدل‌ها- که آن را قبل از شما قرض کرده‌اند هم می‌بینید.

اگر در مورد اندازه لباس مطمئن نیستید، می‌توانید دو سایز از آن درخواست کنید که با همان قیمت یک لباس برای شما ارسال بشود. البته فقط می‌توانید تا یک هفته لباس را نگاه دارید و بعد باید آن را برگردانید.

اما یکی از مشکلات اصلی که در خرید آنلاین پوشاک وجود دارد این است که اولاً اندازه‌های مختلف همه برندها یکی نیست. مثلاً اندازه کوچک یک برند ممکن است به همان اندازه متوسط یک مارک دیگر باشد. دوم اینکه لباس‌ها همیشه به تن مدل‌ها قشنگ‌اند! اما مشتری دوست دارد بداند لباس به تن خود او چطور می‌نشیند؛ یک شرکت نوپای فلاندی به نام استایل‌وایل (StyleWhile) تلاش کرده‌است این مشکل را با ساخت تصویری تجسم‌گونه از بدن مشتریان حل کند.

شما اندازه‌های مختلف (دور بازو، کمر، پا و..) را به این سایت می‌دهید و بین مدل‌های مختلف فرم بدنتان را می‌یابید. این سایت یک تصویر تجسمی از شما می‌سازد و لباس را به طور مجازی بر تن شما نشان می‌دهد. آن وقت می‌توانید انتخاب کنید که آن را می‌خواهید یا نه. فیتس‌می (FitsMe) هم سایت دیگری است که همین کار را انجام می‌دهد با این تفاوت که اگر به نظرش سایز انتخابی شما مناسب نباشد، به شما پیشنهادهای بهتری هم می‌دهد.

دست آخر به سایت واربی پارکر (Warby Parker) می‌رسیم که سایتی مخصوص خرید عینک است. اما این سایت، به ازای هر عینکی که می‌خرید پولی را به سازمان‌های غیرانتفاعی در کشورهای در حال توسعه می‌دهد که آن را خرج خرید عینک برای افراد نیازمند کنند. بخشی از این پول هم صرف تربیت نیروی متخصص در حوزه چشم‌پزشکی می‌شود.

XS
SM
MD
LG