لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

کشف روشی «بهتر از شیمی‌درمانی» برای مبارزه با سرطان


به تازگی روشی جدیدی در مجمع سرطان‌شناسی اروپا عرضه شده‌است که می‌تواند فصل کاملاً جدیدی را در زمینه مبارزه با سرطان بگشاید.

به گزارش روزنامه گاردین، این روش که نوعی ایمن‌درمانی است، امید به بهبودی بیماران را بیشتر از روش‌های پرتودرمانی و شیمی‌درمانی تضمین می‌کند. این روش بر روی بیماران مبتلا به سرطان گردن و سر امتحان شده‌است. پزشکان از دارویی به نام نیوالیومَب (nivolumab) برای درمان این بیماران استفاده کرده بودند.

در یک آزمایش دیگر ترکیب نیوالیومب و یک داروی دیگر، اندازه غده سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه را به طرز محسوسی کم کرد.

ایمن‌درمانی با در اختیار گرفتن دستگاه ایمنی بدن، آن را وادار به نابودی سلول‌های سرطانی می‌کند. بیمارانی که به نوع پیشرفته سرطان گردن و سر مبتلا هستند معمولاً بخت بسیار کمی برای زنده ماندن دارند.

در مقاله‌ای که در مجله علمی پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نتایج مقایسه دو داروی نیوالیومب (از طریق ایمن‌درمانی) و همین‌طور روش شیمی‌درمانی بر روی ۳۵۰ بیمار مبتلا به بیماری سرطان گردن و سر نشان داده شد.

این تحقیق نشان می‌دهد که در برابر ۱۷٪ از بیمارانی که یک سال بعد از روش شیمی‌درمانی همچنان زنده مانده بودند، بیمارانی که از داروی نیوالیومب استفاده کردند ۳۶٪ بخت بیشتری برای زنده ماندن داشتند. بیمارانی که با روش ایمن‌درمانی معالجه شده بودند، عوارض جانبی کمتری را هم تجربه کرده‌بودند.

نکته جالب توجه این است که مزایای این روش جدید برای بیمارانی که به اچ.پی.وی (ویروس پاپیلوم انسانی) دچار بودند بیشتر است. با استفاده از داروی نیوالیومب، این بیماران به طور متوسط ۹٫۱ ماه و با شیمی‌درمانی ۴٫۴ ماه زنده می‌مانند. به طور متوسط طول عمر این بیماران (در این مرحله پیشرفته از سرطان) کمتر از ۶ ماه است.

داده‌های اولیه از مطالعه بر روی ۹۴ بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه نشان داده‌است که ترکیب دو داروی نیوالیومب و ایپیلیمیومب (ipilimumab)، نتیجه بسیار قابل توجهی بر کاهش اندازه تومور سرطانی بر ۴۰ درصد بیماران داشته‌است. این داده‌ها نشان می‌دهد که در ده درصد این بیماران، تومور سرطانی به طور کلی از بین رفته‌است.

اخیراً در زمینه مبارزه با سرطان و درک بهتر شیوه این مبارزه پیشرفت‌های مختلفی حاصل شده‌است و ازجمله تیمی بین‌المللی از پژوهشگران ارتباط هشت نوع دیگر از سرطان‌ها را با چاقی مفرط کشف کرده‌اند.

به گفته آنان، چاقی بیش‌از حد می‌تواند با سرطان‌های معده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، تخمدان، مننژیوما (نوعی تومور مغزی)، تیروئید و میلوم متعدد ارتباط داشته باشد.

تحقیق دیگری که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد زنانی که سرطان پستان‌شان مداوا شده است، باید تا ده سال، از داروهای مخصوص استفاده کنند تا سرطان به آنها بازنگردد. در حال حاضر زنان پنج سال از این داروها استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG