لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

نشست کمیسیون مشترک برجام «دی‌ماه برگزار می‌شود»


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از وزیر امور خارجه ایران از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در ۲۱ دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین نقوی حسینی روز سه‌شنبه (۳۰ آذر) گفت که خبر برگزاری این نشست را محمدجواد ظریف شامگاه سه‌شنبه در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است.

نقوی حسینی افزود ظریف در جلسه مذکور گفته که «برجام مبتنی بر مذاکره به دست آمد و عدم اجرای قانون ایسا جزء توافق ما بود و به همین جهت تصویب آن نقض برجام اعلام شد.»

این نماینده مجلس اضافه کرده که وزیر امور خارجه همچنین گفته است که «کمیسیون مشترک، ۱۰ ژانویه (۲۱ دی) تشکیل خواهد شد و بعد از این مراحل نیز برنامه مشخص و مدون داریم.»

نقوی حسینی همچنین به نقل از ظریف از ادامه مذاکرات ایران با روسیه و چین خبر داد و گفت که «همه طرف‌های مذاکره بر روی ادامه برجام و اجرای آن» تأکید دارند.

ظریف در این جلسه گفته که «ما آمادگی کامل برای هر نوع اقدامی را داشته و مطابق برجام اختیارات قانونی داریم و نیازی هم به مراجعه به شورای امنیت نداریم.»

به دنبال تمدید قانون «داماتو» در آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند این اقدام به منزله «نقض» برجام است و آنها در این خصوص سکوت نکرده و واکنش «مناسبی» خواهند داشت.

محمدجواد ظریف نیز در جلسه شامگاه سه‌شنبه خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس «دو فرمان اجرایی رئیس جمهور به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی و همچنین درخواست تشکیل کمیسیون مشترک» را از جمله این واکنش‌ها علام کرده است.

وزیر امور خارجه ایران ۲۷ آذر ماه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وی خواست کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به «تمدید قانون تحریم‌های ایران» توسط آمریکا تشکیل شود.

حسن روحانی روز سه‌شنبه ۲۴ آذر، در نامه‌ای به سازمان انرژی اتمی هم خواستار برنامه‌ریزی برای ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای و سوخت این کشتی‌ها شده بود.

پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در دی ماه سال گذشته، اعلام شد که کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و کشورهای ۱+۵ با هدایت و هماهنگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد.

از زمان اجرایی شدن برجام، این کمیسیون مشترک تاکنون چند بار تشکیل جلسه داده که عمده مطالب مورد بررسی در آن موضوع فروش آب سنگین ایران، موضوع مشکلات بانک‌های اروپایی برای مشارکت در ایران و همچنین طرح «پنج، شش پرونده جدی» از سوی ایران دربارهٔ «زیر پا گذاشته شدن روح برجام» از سوی آمریکا بوده است.

XS
SM
MD
LG