لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

احتمال حذف عراق و ماندن ایران در فرمان جدید منع سفر ترامپ


بنا بر گزارش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، قرار است روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، یک فرمان اجرایی جدید امضا کند که بر اساس آن ورود شهروندان ایران و پنج کشور دیگر به خاک آمریکا برای بار دوم ممنوع می‌شود.

فهرست کشورهای شامل ممنوعیت سفر به آمریکا در فرمان پیشین دونالد ترامپ شامل هفت کشور بود، اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار است نام عراق در فرمان جدید از این فهرست حذف شود.

مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌اند که فرمان جدید، سفر شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع می‌کند.

چهار مقام آمریکایی نیز به این خبرگزاری گفتند که تصمیم خارج کردن نام عراق از این فهرست در پی «فشار وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا بر کاخ سفید» صورت گرفته و استدلال این دو وزارتخانه این است که عراق در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

بنا بر این گزارش، در فرمان اجرایی جدید نسبت به فرمان پیشین تغییرات دیگری نیز داده شده، از آن‌ جمله در حالی که فرمان قبلی برای اقلیت‌های مذهبی کشورهای یادشده استثناء قائل می‌شد، در فرمان جدید این بند حذف شده است.

در فرمان قبلی همچنین پناهجویان سوری به طور نامحدود از ورود به خاک آمریکا منع شده بودند، اما فرمان جدید برای آنها نیز مانند دیگر پناهجویان ممنوعیت موقت ۱۲۰روزه قائل شده است.

فرمان اجرایی پیشین در چند روز نخست برای ورود شهروندان دارای روادید آمریکا، یا دارای کارت سبز اقامت (گرین‌کارت) و همچنین شهروندان غیرآمریکایی دوملیتی از هفت کشور یادشده بلاتکلیفی‌هایی ایجاد کرد.

جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا، به تازگی خبر داد که دولت دونالد ترامپ در حال آماده‌سازی نسخه‌ای «کارآمدتر» از فرمان اجرایی منع موقت ورود به آمریکاست که عاری از مشکلاتی باشد که طرح اولیه در دادگاه با آن مواجه شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که کاخ سفید به درخواست این خبرگزاری برای توضیح در مورد فرمان جدید پاسخی نداده است.

دونالد ترامپ فرمان پیشین خود را هشتم بهمن‌ماه صادر کرد و تأکید کرد که اجرای سریع و بدون فوت وقت این فرمان برای «حفاظت از ملت آمریکا در برابر ورود تروریست‌های خارجی» الزامی است.

اندکی پس از صدور این فرمان مخالفت‌هایی گسترده علیه آن شکل گرفت و شماری از دادگاه‌های فدرال در مناطق مختلف از ایالات متحده احکامی در مقابل آن صادر کردند.

در نهایت در میانه بهمن‌ماه یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن رأی به لغو موقت این فرمان داد و وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کردند که در اجرای این رأی، ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله ایرانیان را لغو کرده‌اند.

از آن زمان بعد مسائل حقوقی پیرامون این فرمان، از طرف وزارت دادگستری ایالات متحده، که در عین حال امور حقوقی دولت را نیز پی‌گیری می‌کند، ادامه داشته است.

جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا، پیش از این در توضیح خود در مورد قرار گرفتن هفت کشور یادشده در فرمان منع سفر گفته است که آمریکا «همکاری‌های ضدتروریستی مستحکمی» با این کشورها ندارد، و نمی‌تواند پیش از سفر اتباع این کشورها به آمریکا، ارزیابی مناسبی از خطرات احتمالی داشته باشد.

پس از اعلام فرمان منع سفر، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، طی ماه جاری در بغداد با جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، دیدار کرد و بر هم‌پیمانی دولتش با دولت آمریکا تأکید ورزید.

آقای عبادی همچنین در اوایل ماه جاری در مونیخ آلمان با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد و طرفین به طور علنی در مورد تقویت همکاری بین دو کشور تبادل نظر کردند.

XS
SM
MD
LG