لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

کابینه دولت وحدت ملی فلسطینی سوگند یاد کرد


محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، (راست) و رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگران، در رام‌الله
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، (راست) و رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگران، در رام‌الله
پس از سال‌ها نزاع و اختلافات شدید داخلی فلسطینی، روز دوشنبه دوازدهم خرداد، شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن، مقر سیاسی تشکیلات خودگردان فلسطینی شاهد تحولی بزرگ در وحدت ملی فلسطینی‌ها و اعلام تشکیل دولتِ برآمده از وفاق فتح و حماس بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در این روز به هنگام ادای سوگند کابینه دولت وحدت ملی فلسطینی در رام‌الله گفت: «امروز، با تشکیل دولت وفاق ملی، ما پایان دودستگی فلسطینی‌ها را اعلام می‌کنیم؛ نفاقی که به منابع ملی ما ضربه زیادی زده‌بود.»

سامی ابوزُهری، سخنگوی حماس نیز روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که «ما به دولت وفاق ملی درود می‌گوییم، دولتی که تمام فلسطینی‌ها را نمایندگی می‌کند.»

تا بامداد روز دوشنبه وضعیت تشکیل این دولت جدید فلسطینی با ابهام روبه‌رو بود زیرا در آخرین ساعات نیز، برخی از نیروهای حماس تاکید کرده‌بودند که بدون وزارتی که به امور زندانیان امنیتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل رسیدگی کند، این دولت نباید معرفی شود.

تشکیل این دولت این در حالی صورت می‌گیرد که نخست‌وزیر اسرائیل جامعه جهانی را فراخوانده‌است که این دولت را به رسمیت نشناسند ولی از سوی دیگر، رهبران فلسطینی تاکید کرده‌اند که دست همکاری خود را به سوی کشورهای جهان دراز می‌کنند و خواهان به‌رسمیت شناختن این دولت هستند.

فتح و حماس اعلام کرده‌اند که معرفی دولت جدید آنها به منزله گشودن فصلی نوین در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها در راه تحقق استقلال کشور فلسطین، مبتنی بر وفاق و همدلی جناح‌های مختلف فلسطینی است.

فتح و حماس ماه گذشته توافقنامه آشتی را در غزه امضا کردند و در هفته‌های گذشته، در حال تلاش برای تشکیل دولت جدید بوده‌اند.

محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکید کرده‌است که تشکیل یک هیات برای پیگیری امور اسرا کافی است ولی برای پذیرش خواسته حماس در آینده نیز ابراز آمادگی اصولی کرده‌است.

نخست‌وزیری دولت وحدت ملی را رامی حمدالله برعهده دارد؛ او در یک سال گذشته صدارت دولت وابسته به تشکیلات فلسطینی را در دست داشته‌است.

به گفته سران فتح و حماس، دولت جدید دربرگیرنده شخصیت‌های کارآمد و تکنوکرات، بدون وابستگی به حماس یا فتح، است.

قرار است که دولت حماس به نخست‌ وزیری اسماعیل هنیه، پس از هشت سال، به‌زودی کناره‌گیری خود را اعلام دارد و تشکیلات فلسطینی اداره امور نوار غزه را نیز در دست بگیرد اما نیروهای مسلح حماس به موجودیت خود ادامه خواهند داد.

محمود عباس یکشنبه یازدهم خرداد گفت اسرائیل تهدید کرده‌است که دولت جدید فلسطینی را «تحریم»، اموال آن را بلوکه و همکاری‌های امنیتی با آن را قطع خواهد کرد.

اما ابومازن (محمود عباس) تاکید کرد که فلسطینی‌ها برای وفاق خود اهمیتی بزرگ قائل هستند و به «باج‌خواهی» دولت اسرائیل تن در نخواهند داد.

آقای عباس در همین حال گفت، اگر اسرائیل حاضر به «آزادی گروه چهارم از زندانیان امنیتی فلسطینی شود و مذاکراتی جدی را بر سر مرزهای نهایی کشور فلسطین انجام دهد، فلسطینی‌ها آماده خواهند بود مذاکرات سیاسی با اسرائیل را برای ۹ ماه دیگر ادامه دهند.

دولت اسرائیل ماه گذشته برای بیان «خشم» از تشکیل دولت وفاق ملی فلسطینی و مشارکت حماس در کابینه جدید، پایان مذاکرات سیاسی با فلسطینی‌ها را اعلام کرد.

این درحالی است که ابومازن گفته‌است که خطوط کار این دولت را او تعیین می‌کند و تشکیلات خودگردان اسرائیل را به رسمیت شناخته و علاقه‌مند به تجدید گفت‌وگوهای سیاسی با اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه یازدهم خرداد در نشست دولت خود که به‌طور اضطراری برای بررسی راه‌های مقابله با دولت وحدت ملی فلسطینی تشکیل شده بود، به این تحول فلسطینی واکنشی تند نشان داد و گفت «کشورهای جهان در به رسمیت شناختن این دولت و همکاری با آن شتاب نشان ندهند».

آقای نتانیاهو گفت «حماس هنوز نابودی اسرائیل را در دستور کار خود دارد».

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه دوازدهم خرداد نیز گفت، «حماس بخشی از ترور اسلام‌گرایان افراطی است که دوباره در اروپا سر برآورده و تازه‌ترین نمونه آن، حمله هفته گذشته یک اسلام‌گرای ساکن اروپا به موزه یهودیان بروکسل است».

به گفته نتانیاهو، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به او قول داده‌است که واشینگتن دولت تازه فلسطینی را به رسمیت نشناسد و پیش از اعلام موضع، عملکرد این دولت را مدتی پی‌گیری کند.

با وجود ناخشنودی اسرائیل از آشتی ملی فلسطینی‌ها، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با محمود عباس، دیدگاه اسرائیل را تایید نکرده‌است.

دولت اسرائیل احتمال بلوکه کردن دوباره پول مالیات بازرگانان فلسطینی را به عنوان یکی از «راهکارهای مجازات» فلسطینی‌ها بررسی کرده‌است.

همزمان، جنگنده‌های اسرائیلی بامداد دوشنبه به مقر «نیروهای مقاومت» در غزه حمله کردند.

در این وضعیت، صدها نفر از زندانیان امنیتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اعتصاب غذای خود را گسترش دادند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، حال برخی از زندانیان امنیتی که بیش از دو هفته‌است در اعتصاب هستند، به وخامت گراییده و هفتاد تن آنها در بیمارستان‌های اسرائیل بستری شده‌اند.
XS
SM
MD
LG