لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

موج تازه حملات هوایی علیه مواضع حوثی‌ها در یمن


بمباران انبار مهمات حوثی‌ها در صنعا. ۱۹ مه ۲۰۱۵
بمباران انبار مهمات حوثی‌ها در صنعا. ۱۹ مه ۲۰۱۵

هواپیماهای جنگی ائتلاف عربستان روز شنبه دوم خرداد موج تازه‌ای از حملات هوایی خود را علیه شورشیان مورد حمایت ایران در یمن از سر گرفتند و این در حالی است که درگیری‌ها در جنوب یمن شدت گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات هوایی تازه، انبارهای مهمات تحت کنترل شیعه‌های حوثی در غوله، در استان عُمران در شمال پایتخت، را هدف قرار داده‌اند.

پیش از آن در همان روز بمباران‌های مشابهی یک انبار تسلیحاتی را در صنعا، پایتخت یمن، هدف قرار داد که انفجارهای شدیدی را در پی داشت و گزارش‌ها حاکی است پادگان ضبوه که در کنترل شورشیان قرار دارد نیز با بمباران مواجه شده‌است.

در حَجه در شمال یمن نیز اصابت بمب نیروهای ائتلاف به گروهی از نیروهای مسلح حوثی دست‌کم ۱۲ کشته برجای گذاشته است.

حملات هوایی ائتلاف عربستان روز یک‌شنبه وارد شصتمین روز خود شد و هدف از این بمباران‌ها تضعیف شورشیان حوثی مورد حمایت ایران و بازگرداندن عبدربه منصور، رئیس‌جمهوری یمن، به قدرت است.

این حملات اعتراضات گسترده مقامات ایرانی را در پی داشته به طوری‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته‌است که «سعودی‌ها مرتکب خطای بزرگی در یمن شده‌اند و قطعاً آثار جنایتی که مرتکب شده‌اند، گریبان خود آنها را خواهد گرفت».

بنا بر گزارش‌ها، حملات هوایی روز شنبه ائتلاف عربستان، به صنعا و مناطق شمالی آن محدود نشده و در حالی که نیروهای حوثی در حال نبرد با افراد مسلح قبیله‌ای در عَتَق، مرکز استان شبوه در جنوب یمن، بودند، نیروهای ائتلاف نیز به بمباران صحنه این درگیری اقدام کرده‌اند.

در این بمباران‌ها دست‌کم ۱۷ حوثی و ۱۱ تن از افراد مسلح یک قبیله محلی جان باخته‌اند.

در همین حال خبر می‌رسد که هم‌اینک درگیری نیروهای وفادار به عبدربه منصور با حوثی‌ها در سه جبهه در اطراف شهر بندری عدن شدت گرفته‌است.

سازمان ملل متحد که قرار است هفته آینده کنفرانسی را با موضوع یمن در ژنو برگزار کند می‌گوید که خشونت‌ها در این کشور تاکنون بیش از هزار کشته برجای گذاشته و نزدیک به نیم میلیون نفر را نیز آواره کرده‌است.

XS
SM
MD
LG