لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

کره شمالی: علاقه‌ای به توافق اتمی به شیوه توافق ایران نداریم


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

کره شمالی می‌گوید علاقه‌ای به انجام مذاکره هسته‌ای یا رسیدن به توافقی مشابه با توافق هسته‌ای قدرت‌های غربی با ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مطلب را یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که نام او ذکر نشده، روز سه‌شنبه، سی‌ام تیر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌ است.

وی در این خصوص گفته‌ است که برنامه هسته‌ای کره شمالی «اسباب‌بازی نیست که بخواهیم آن را روی میز مذاکره بگذاریم، زیرا این برنامه برای روبه‌رو شدن با تهدید‌های ایالات متحده لازم است».

وی افزوده‌ است که «به همین دلیل» کره شمالی هیچ‌ گونه قصد و نیتی برای پیوستن به گفت‌وگوهایی که بخواهد منجر به توقف یک‌طرفه یا برچیده شدن برنامه هسته‌ای آن کشور شود ندارد؛ به‌ویژه تا زمانی که آمریکا به «سیاست خصمانه» خود علیه کره شمالی ادامه بدهد.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد که در این بیانیه همچنین آمده‌ است که «این غیرمنطقی است که بخواهیم توافق هسته‌ای ایران را با وضعیت کره شمالی مقایسه کنیم، زیرا کره شمالی مرتباً در معرض اقدامات نظامی خصمانه و تحریک‌کننده قرار دارد و بزرگ‌ترین تهدید اتمی ایالات متحده متوجه کره شمالی است.»

در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده‌ است که «کره شمالی، هم اسماً‌، هم در واقعیت، یک کشور دارای جنگ‌افزار هسته‌ای است و در این زمینه منافعی دارد.»

بیانیه وزارت خارجه کره شمالی نخستین واکنش رسمی پیونگ‌یانگ به خبر دستیابی قدرت‌های غربی به توافق نهایی اتمی با ایران است.

این واکنش رسمی از سوی پیونگ‌یانگ در حالی منتشر می‌شود که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، ابراز امیدواری کرده‌ بود که توافق حاصل‌شده با ایران بتواند باعث تجدید نظر کره شمالی در مورد مسیر هسته‌ای آن کشور شود.

گفت‌وگوهای هسته‌ای بین‌المللی با کره شمالی بر سر برنامه تسلیحاتی آن کشور از سال ۲۰۰۹ متوقف شده‌ است.

کره شمالی تاکنون در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، و ۲۰۱۳ سه آزمایش «موفقیت‌آمیز» هسته‌ای انجام داده‌ است.

XS
SM
MD
LG