لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

کره شمالی کمدی تازه هالیوود را «تروریستی» دانست


«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در حال تماشای یک رزمایش موشکی
«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در حال تماشای یک رزمایش موشکی

کره شمالی با تسلیم شکایتی به سازمان ملل متحد، فیلم کمدی تازه هالیوود را ترویج «تروریسم» علیه این کشور دانسته‌است.

در این فیلم به نام «مصاحبه»، ست روگان و جیمز فرانکو نقش یک مجری و یک تهیه‌کننده تلویزیونی را بازی می‌کنند که سازمان سیا آنها را استخدام کرده تا با ترتیب دادن مصاحبه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، او را بکشند.

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی می‌نویسد با وجودی که این فیلم آشکارا مضمونی کمدی دارد و ادامه فیلم‌های دیگر این زوج کمدی است، اما برای حکومت کره شمالی موضوع خنده‌آور نیست.

سفیر کره شمالی در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل این سارمان نوشته‌است: «تولید و نمایش فیلم‌هایی از این دست درباره ترور رهبر کشور و رئیس یک حکومت مستقل، نشان‌دهنده حمایت از تروریسم آشکار و همچنین در حکم اعلام جنگ است.»

گاردین به نقل از خبرگزاری رویترز نوشته «جا سونگ نام» سفیر کره شمالی در نامه خود به «بان کی مون» تاکید کرده‌است: «مقامات دولت آمریکا با اتخاذ اقدامات سریع و مناسب باید از تولید و نمایش این فیلم جلوگیری کنند؛ در غیر این صورت مسئولیت کامل ترویج و حمایت از تروریسم به عهده آنها خواهد بود.»

کیم جونگ اون که از دسامبر ۲۰۱۱ به جای پدر درگذشته خود رهبری کره شمالی را برعهده گرفته نظام کیش شخصیت را که پیش از او در مورد رهبری این کشور وجود داشته ادامه داده و در این راستا، منتقدان به او به‌شدت تنبیه می‌شوند.

گاردین می‌نویسید این اولین باری نیست که کره شمالی ناخرسندی خود را از این فیلم سینمایی ابراز کرده‌است. اولین بار کیم مایونگ چول، سخنگوی دولت گفته بود فیلم مذکور «نشان‌دهنده استیصال دولت ایالات متحده و جامعه آمریکا است. فیلمی در باره ترور رهبر یک کشور دیگر بازتابی از اقدامات آمریکا در افغانستان، عراق سوریه و اوکراین است.»

پس از آن، خبرگزاری دولتی کره شمالی با انتشار بیانیه یکی از مقامات دولتی که نامش عنوان نشده بود، فیلم را «حرکتی جنگ‌طلبانه» و همچنین «اقدام تحریک‌آمیز و بیخردانه آمریکا» دانست.

این بیانیه در نامه سفیر کره شمالی به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ضمیمه شده‌است.

در ادامه گزارش گاردین آمده‌است اگر فرض کنیم که این واکنش‌ها به تحرکات نظامی منتهی نشود، ولی بهترین تبلیغات برای فیلم «مصاحبه» است که در ماه اکتبر اکران خواهد شد.

فیلم «مصاحبه» دومین تجربه کارگردانی اوان گلدبرگ است. گلدبرگ پیشتر فیلم‌نامه‌های دیگری برای این زوج کمدی نوشته‌است. پروژه سینمایی آینده گروه سه نفره جیمز فرانکو، ست روگان و اوان گلدبرگ، کمدی انیمیشن «سوسیس پارتی» است.

کره شمالی پیش از این نیز در موارد مختلفی در ارتباط با «کیم جونگ اون» به شهروندان غربی تذکر داده‌است.

از آن جمله، ماه آوریل گذشته پس از آن‌که یک آرایشگاه در لندن پوستری از کیم جونگ اون را به پنجره خود چسبانده بود، دو مقام سفارتخانه کره شمالی با رفتن به این آرایشگاه خواستار برداشته شدن این پوستر شدند.

وب‌سایت خبری «هافینگتون پست» در این مورد گزارش داده‌است که پس از آن که این آرایشگاه از برچیدن این پوستر خودداری کرد دیپلمات‌های کره شمالی رسماً نامه‌ای به وزارت خارجه بریتانیا نوشته و خواستار برداشته شدن این پوستر از آن آرایشگاه شدند.

«هافینگتون پست» می‌نویسد که وزارت خارجه در حال بررسی جوابی است که قرار است در این باره به دیپلمات‌های کره شمالی بدهد.

XS
SM
MD
LG