لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

باراک اوباما نامزد جدید عضویت در دیوان عالی آمریکا را معرفی کرد


معرفی قاضی «مِریک گارلند» (راست) توسط باراک اوباما برای عضویت در دیوان عالی
معرفی قاضی «مِریک گارلند» (راست) توسط باراک اوباما برای عضویت در دیوان عالی

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۶ اسفند نامزد جدیدی را برای عضویت در دیوان عالی این کشور معرفی کرد. همزمان سنای آمریکا از تصمیم خود برای تاخیر در تایید وی تا زمان انتخاب رییس‌جمهوری بعدی آمریکا خبر داد.

«آنتوان اسکالیا» یکی از اعضای بانفوذ و محافظه‌کار دیوان عالی آمریکا ماه گذشته درگذشت و باراک اوباما اعلام کرد که به زودی، فرد جدیدی را به عنوان نامزد این مقام معرفی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما روز چهارشنبه «مِریک گارلند»، رییس فعلی قضات دادگاه تجدیدنظر واشینگتن دی‌سی را به عنوان شخص مورد نظر خود برای جانشینی اسکالیا معرفی کرد.

سنای آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند از این انتخاب آقای اوباما خشنود نیست و «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواه سنا، روز چهارشنبه گفت که باراک اوباما با معرفی «مریک گارلند» برای این منصب قصد دارد فضای دیوان عالی را برای مقاصد انتخاباتی «سیاسی کند».

انتصاب اعضای دیوان عالی نیاز به تایید سنا دارد و «میچ مک‌کانل» در این ارتباط خبر داد که سنا قصد دارد تأیید عضو جدید دائم‌العمر دیوان عالی را تا زمان تحلیف رییس جمهوری بعدی، یعنی تا ژانویه آینده، به تعویق بیندازد.

این در حالی است که باراک اوباما پیش از این از کنگره خواسته بود تا پس از اعلام نامزد جدید برای عضویت در دیوان عالی به این امر رسیدگی کند و تاکید کرده‌بود که امور دیوان عالی «قرار است ورای مسائل سیاسی باشد».

آقای اوباما هم‌چنین تأکید کرد که اگر اعضای جمهوری‌خواه سنا از انجام وظیفه قانونی خود در این خصوص سر باز بزنند، وجهه دیوان عالی و باور مردم به نظام دادگستری ایالات متحده خدشه‌دار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز در انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها برای رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا، نیز روز چهارشنبه با تمجید از «مریک گارلند» از اکثریت جمهوری‌خواه سنا خواست تا «بی‌درنگ» او را تایید کنند.

دیوان عالی آمریکا که ۹ عضو آن منتخب دو قوه مجریه و مقننه برای دوره‌ای نامحدود هستند، می‌توانند قوانین مصوب، تصمیمات نهادهای اجرایی و احکام قضات را از حیث انطباق با قانون اساسی تأیید یا رد کنند.

XS
SM
MD
LG