لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

اوباما خطاب به ایران: آزمایش موشکی، سرمایه‌گذاران را نگران می‌کند


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه درباره این‌که پس از برجام، روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران «کُند بوده» گفت که ایران باید نشان بدهد که برای کسب‌وکار محیطی امن شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و خبرگزاری آلمان، آقای اوباما این مطلب را روز جمعه ۱۳ فروردین در حاشیه چهارمین اجلاس امنیت هسته‌ای در واشینگتن بیان کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه این اجلاس افزود که ایران تاکنون در رعایت مفاد متن توافق هسته‌ای وفادار بوده‌است اما برخی اقدامات دیگر ایران با «روح» این توافق هماهنگ نبوده است.

باراک اوباما در خصوص این اقدامات توضیح داد که جمهوری اسلامی «طیفی از اقدامات تحریک‌آمیز» انجام می‌دهد، ازجمله، «آزمایش موشک‌های بالیستیک، سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی، و ارسال موشک به حزب‌الله لبنان» که این اقدام‌ها سرمایه‌گذاران بالقوه را «نگران» می‌کند.

آقای اوباما تأکید کرد که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی به این خاطر که مدت زیادی از ایران دور بوده‌اند اکنون برای بازگشت به ایران نیاز به این دارند که در محیط ایران احساس راحتی کنند.

او تأکید کرد: «ایران باید بفهمد که تاجران به جاهایی می‌روند که احساس امنیت کنند. وقتی ایران برای حزب‌الله موشک می‌فرستد و اسرائیل را تهدید می‌کند، یک ریسک ژئوپلتیک به‌وجود می‌آید که با این کارها تشدید هم می‌شود.»

رئیس جمهور ایالات متحده در عین حال روز جمعه از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک «موفقیت» و الگویی برای دیپلماسی در آینده نام برد.

بخش‌های دیگر سخنان باراک اوباما در حاشیه اجلاس یادشده به مسئله تهدید هسته‌ای از جانب گروه‌های تروریستی و مسائل مرتبط با آن مربوط بود.

XS
SM
MD
LG