لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

اوباما: ایران می‌تواند به یک قدرت بسیار موفق منطقه‌ای تبدیل شود


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که ایران می‌تواند با قبول کردن توافق جامع هسته‌ای درازمدت، تبدیل به یک «قدرت بسیار موفق منطقه‌ای» شود.

اوباما در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آمریکایی «ان‌پی‌آر» اظهار داشت که ایران این شانس را دارد که تکلیف خود را با جامعه بین‌الملل روشن کند.

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۸ دی ماه گزارش داد که این مصاحبه در تاریخ ۱۸ دسامبر، ۱۱ روز پیش، در کاخ سفید ضبط شده‌است و قرار است طی هفته جاری منتشر شود.

بیش از یک سال گذشته، ایران با شش قدرت جهانی بر سر یک توافق موقت هسته‌ای به تفاهم رسید که این توافق تا اول ژوئیه سال آینده تمدید شده‌است.

بر اساس توافق ژنو، ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های غرب، غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را متوقف کرد و قرار است سانتریفیوژهای نسل جدید را فعال نکند.

جمهوری اسلامی ایران بر این مدعاست که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، اما از دیدگاه کشورهای غربی، ایران احتمالا در پوشش فعالیت‌های صلح‌آمیز برای ساخت بمب هسته‌ای تلاش می‌کند.

اوباما در ادامه گفت که ایران باید فرصت بدست آمده برای متوقف شدن تحریم‌های «فلج‌کننده» را غنیمت بشمارد: «بخاطر اینکه اگر آنها (ایران) چنین کنند، استعدادها، منابع و ظرافت‌های غیرقابل باوری در داخل ایران وجود دارد که می‌تواند به یک قدرت موفق منطقه‌ای تبدیل شود، در حالی که از قواعد و قوانین بین‌المللی نیز اطاعت می‌کند و چنین چیزی برای همه مطلوب خواهد بود».

رویترز می‌نویسد در حالی که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه، ۱۵ آذر ماه، گفت که شانس رسیدن به توافق هسته‌ای کمتر از ۵۰ درصد است، خود اوباما در مصاحبه با شبکه «ان‌پی‌آر» تاکید کرده‌است که «توافق بر یک تفاهم جامع هسته‌ای امکان‌پذیر است».

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت که «نگرانی‌های دفاعی مشروع ایران بعد از تحمل مصیبت‌های جنگ عراق را تایید می‌کند»، اما از «ماجراجویی‌های ایران مانند حمایت از گروه‌های مانند حزب‌الله که مستقیماً تهدیدهای خود را متوجه اسرائیل کرده» انتقاد کرد.

وی همچنین ایده باز کردن دوباره سفارت آمریکا در ایران را رد نکرد. اوباما گفت که نمی‌گوید هرگز سفارت واشینگتن در تهران باز نخواهد شد، اما پیش‌زمینه آن برقرار شدن دوباره روابط میان دو کشور است.

اخیرا آمریکا و کوبا بر سر عادی‌سازی روابط با همدیگر به توافق رسیدند، اما اوباما می‌گوید که ایران با کوبا فرق دارد، چرا که ایران تامین‌کننده مالی برخی گروه‌های تروریستی است و از طرفی بر خلاف کوبا که کشوری کوچک است، ایران تهدید بزرگ برای آمریکا با قابلیت‌های هسته‌ای است.

با اینحال وی اظهار امیدواری کرد که روزی روابط واشنگتن-تهران بهتر شود.

اوباما درباره پرسشی پیرامون اینکه چگونه می‌خواهد در فرصت دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری خود به بازسازی کشورهای جنگ‌زده کمک کند، گفت که اولویت با کشورهایی مانند لیبی، سوریه و عراق است، با اینحال وی تاکید کرد که آمریکا تنها می‌تواند کمک کند، نه اینکه این بازسازی را خود بر عهده بگیرد.

وی همچنین انتشار اخباری پیرامون اختصاص تریلیون‌ها دلار منابع مالی دیگر برای فرستادن نیروهای زمینی آمریکا برای جنگ با حکومت اسلامی، داعش سابق، را رد کرد و گفت گه ما تریلیون‌ها دلار خود را برای بازسازی مدارس، راه‌ها، علوم پایه و تحقیقات خودمان در آمریکا نیاز داریم.

XS
SM
MD
LG