لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

تاکید باراک اوباما بر ارسال فضانورد به کره مریخ تا دهه ۲۰۳۰ میلادی


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۰ مهر بر تعهد دولتش برای کمک به فرستادن انسان به کره مریخ تا دهه ۲۰۳۰ میلادی تأکید کرد و از افزایش تلاش دولت خود در زمینه همکاری با شرکت‌های خصوصی و عمومی برای ساختن سکونتگاه‌های انسانی در کرات دیگر خبر داد.

آقای اوباما در مطلبی که در وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شد اعلام کرد که «با شرکای تجاری خود در حال همکاری برای ساخت سکونتگاه‌های جدیدی هستیم که بتوان با استفاده از آنها، فضانوردان را به مأموریت‌های طولانی‌مدت در اعماق فضا فرستاد».

او افزود: «این مأموریت‌ها به ما خواهد آموخت که بشر چگونه می‌تواند دور از زمین زندگی کند و این چیزی است که برای سفرهای طولانی به مریخ به آن نیاز داریم».

این اظهارات باراک اوباما در آستانه برگزاری نشستی بیان می‌شود که قرار است با حضور تیمی متشکل از دانشمندان، دانش‌آموزان و افراد دیگر با موضوع پیشرفت بازار تجاری فضاپیمایی توسط کاخ سفید در شهر پیتسبورگ برگزار شود.

آقای اوباما در یادداشت خود در سی‌ان‌ان توضیحی درباره هزینه این طرح‌های جدید و منبع تأمین این هزینه‌ها نداد.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته‌ است: «در اولین نطق خود در مقام ریاست جمهوری وعده دادم که علوم و فناوری را به جایگاه مهم آن برگردانم. در اولین ماه‌های آغاز کار دولت بزرگترین بودجه در تاریخ کشور را به تحقیقات علمی اختصاص دادیم و من به مرکز فضایی کِنِدی رفتم تا بر ضرورت احیا برنامه‌های فضایی و پیشرفت بیشتر در شناخت منظومه خورشیدی و سایر بخش‌های کهکشان تأکید کنم».

او در ادامه آورده‌است: «از آن زمان نوآوری و پیشرفت‌های ناسا جهش پیدا کرده و امکانات زندگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی افزایش یافته و به بخش خصوصی آمریکا کمک کرده تا با تمرکز روی امکانات بالقوه در صنایع فضایی فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند. در این سال‌ها توانسته‌ایم به مدار تمام سیاره‌های منظومه خورشیدی فضاپیما بفرستیم، کاری که هیچ کشور دیگری قادر به انجام آن نبوده است و در عین حال کاستن از هزینه برنامه‌های فضایی در بودجه دولت را ادامه داده‌ایم».

آقای اوباما خاطر نشان کرده است: فرود بر سطح کره ماه هر چند گام عظیمی بود ولی در عین حال راه را برای برداشتن گام‌های بزرگ بعدی هموار کرده است.

او بر اهمیت ارتقاء سطح آموزش در کشور و بخصوص رشته‌های ریاضی و مهندسی تأکید کرده و خاطرنشان می‌کند تازه‌ترین آمارهای دولتی نشان می‌دهند که تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در آمریکا در سال‌های اخیر از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

رییس جمهوری آمریکا افزوده است: «در آینده منتظر بازگشت فضانوردان خود از سفرهای فضایی نخواهیم بود بلکه می‌دانیم که آنها در فضا زندگی می‌کنند و این کار را برای بهبود زندگی ما در کره زمین انجام می‌دهند».

XS
SM
MD
LG