لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

اوباما به ایران: فرصت تاریخی برای توافق هسته‌ای را از دست ندهید

شصت‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه نشست خود را آغاز کرد. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از لحظاتی پیش سخنان خود را آغاز کرد و خطاب به مردم و رهبران ایران گفت که فرصت تاریخی برای توافق هسته‌ای را از دست ندهید.

۱۸:۵۲ ۲.۷.۱۳۹۳

رسول نفیسی به رادیو فردا: آقای اوباما حدود بیست روز پیش گفت که مشکل سنی‌های افراطی هستند نه ایران. این نشان می‌دهد که تمرکز غرب به سوی مقابله با سنی‌های افراطی رفته. آقای اوباما هم امروز لحنی آشتی‌جویانه داشت و تنها گفت که ایران بهتر است فرصت را از دست ندهد. در این مرحله هنوز سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هر دو در دست جمهوری‌خواهان نیستند و به نظر من اشاره اوباما به این بود که اگر در انتخابات پیش رو سنا هم جمهوری‌خواه بشود ایران فرصت را از دست داده و برداشتن تحریم‌ها دیگر سخت می‌شود.

۱۸:۴۳ ۲.۷.۱۳۹۳

رسول نفیسی، استاد جامعه‌شناسی سیاسی به رادیو فردا می‌گوید: اوباما به پیوستن برخی جوانان به داعش اشاره کرد. بهتر است تشکلی برای جلوگیری از انتقال افراد و اسلحه به سوریه تشکیل شود. باید یک نیروی بین‌المللی که خود ترکیه هم در آن شرکت داشته باشد در مرزها مستقر شود و این امر جلوگیری کند. ایران هم می‌تواند در این قضیه همکاری داشته باشد. کشورهایی مثل سوریه و ترکیه که در مقاطعی اجازه نقل و انتقال افراد داعش را می‌دهند در نهایت این امر به ضررشان خواهد شد.

۱۸:۳۹ ۲.۷.۱۳۹۳

جلیل روشندل، استاد علوم سیاسی به رادیو فردا: وقتی حمله‌ای به داعش صورت می‌گیرد ایران و سوریه به جای توجه به مقابله با تروریسم مسئله حاکمیت ملی عراق و سوریه را پیش می‌کشند. در صورتی که این حملات به داعش باعث امنیت بیشتر برای منطقه می‌شود.

اقای روشندل: قضیه مهم دیگر در سخنان اوباما این بود که کشورهای منطقه باید به جوانان آموزش فرهنگ و مدارا بدهند و از آموزش کینه‌جویی‌ها جلوگیری کنند.

۱۸:۳۴ ۲.۷.۱۳۹۳

آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با رادیو فردا: برنامه چندبعدی اوباما برای مقابله با پدیده تروریسم نه تنها نبرد با آن بلکه برخورد کردن با دلایل ظهور و بروز این پدیده بود.

آلن ایر با اشاره به ایران: ایران جزو ائتلاف علیه داعش نیست اما ایران هم می‌تواند نقشی ایفا کند. آمریکا بر این باور است که هیچ رابطه‌ای میان مناقشه هسته‌ای و مبارزه با داعش وجود ندارد.

آلن ایر: اوباما در مورد برنامه هسته‌ای می‌گوید که راه حلی وجود دارد. راه حلی که هم مناقشه را رفع می‌کند و هم ایران می‌تواند نیازهای انرژی خودش را تامین کند. بنابر این ایران یک انتخاب تاریخی دارد و نباید فرصت را از دست بدهد.

۱۸:۲۸ ۲.۷.۱۳۹۳

جلیل روشندل، استاد علوم سیاسی در آمریکا در مصاحبه با رادیو فردا سخنرانی اوباما را «قوی و کم‌سابقه» خواند.

جلیل روشندل: اوباما صریحاً گفت که آمریکا در پی اشغال کشورها نیست و به دولت‌ها برای مقابله با تندروی کمک می‌کند.

۱۸:۲۷ ۲.۷.۱۳۹۳

نکته‌هایی از سخنرانی باراک اوباما:

ایران فرصت را از دست ندهد.

افرادی که به داعش پیوسته‌اند پیش از آنکه دیر شود صحنه نبرد را ترک کنند.

هیچ خدایی این کشتارها را تایید نمی‌کند. تمرکز نوجوانان مسلمان بر سازندگی باشد نه خشونت‌گرایی.

۱۸:۲۳ ۲.۷.۱۳۹۳

اوباما خطاب به نمایندگان حاضر: مردم جهان به ما نگاه می‌کنند و انتظار دارند که ما به همان اندازه درستکار و منصف باشیم که آنها تلاش می‌کنند در زندگی روزمره خود باشند.

سخنرانی باراک اوباما با این سخنان پایان یافت.

۱۸:۱۸ ۲.۷.۱۳۹۳

اشاره بعدی اوباما به مسئله اسرائیل و فلسطین است.

او گفت که وضعیت آن بحران بدین صورت کنونی نمی‌تواند ادامه یابد. او خواستار تشکیل دو کشور در کنار هم شد.

اوباما: کاری که آمریکا خواهد کرد این است: مقابله با تهدیدها و تلاش برای ایجاد دنیایی که خشونت‌ها از منشا خود رو به کاهش بگذارند.

۱۸:۱۳ ۲.۷.۱۳۹۳

اوباما در مورد چالش چهارم:

اوباما خطاب به نوجوانان مسلمان گفت که بهتر است راه سازندگی را پیش بگیرند و نه راه پیوستن به گروه‌های افراطی را. او خواستار تمرکز بر پتانسیل‌های نوجوانان شد. او خواستار مشارکت کامل زنان در عرصه اجتماعی شد.

رئیس جمهوری آمریکا درخصوص رو آوردن به سازندگی کشورهای مالزی و اندونزی را مثال زد.

اوباما: هیچ نیروی بیرونی نمی‌تواند اذهان و قلوب را دیگرگون کند. مردم منطقه خود باید تغییرات را انجام دهند.

او اما گفت که آمریکا در برابر نیروهایی که تهدید برای غرب باشند ادقام خواهد کرد. او گفت آمریکا اما یک قدرت اشغالگر نیست.

۱۸:۱۰ ۲.۷.۱۳۹۳

اوباما در مورد چالش سوم: مسیحیت در قدیم با جنگ‌های داخلی و خارجی همراه بود و امروزه اسلام. خشونت شیعه-سنی خاورمیانه را از هم گسیخته است.

این جنگی است که هیچ‌کس برنده آن نیست.

اوباما: به‌ویژه سوریه نیازمند دولت عادل و باثبات است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG