لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

تأکید دوباره اوباما بر تلاش کشورش برای آزادی جیسون رضائیان


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا

در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات، باراک اوباما، رئیس‌ جمهور آمریکا، با دعوت از سه روزنامه‌نگار غیرآمریکایی به کاخ سفید، درباره وضعیت روزنامه‌نگاران تحت فشار در کشورهای مختلف از جمله جیسون رضائیان که در ایران زندانی است سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اوباما روز جمعه، ۱۱ اردیبهشت، در کاخ سفید خطاب به روزنامه‌نگاران بار دیگر تعهد کرد که برای آزادی خبرنگارانی چون جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست که در ایران محبوس است، تلاش کند.

جيسون رضائيان، خبرنگار ایرانی‌ـ‌آمريکايی روزنامه واشنگتن‌پست، و يگانه صالحی، همسر او و خبرنگار روزنامه اماراتی‌نشنال، روز ۳۱ تير سال ۱۳۹۳ بازداشت شدند.

خانم صالحی پس از مدتی با وثيقه آزاد شد، اما آقای رضائيان تمام اين مدت یعنی بیش از ۹ ماه را در زندان گذرانده است.

ليلا احسان، وکيل مدافع خبرنگار زندانی روزنامه واشينگتن‌پست در ايران، گفته است که قرار است موکلش به اتهام «جاسوسی»، «همکاری با دولت‌های متخاصم»، «جمع‌آوری اطلاعات محرمانه» و «تبليغ عليه جمهوری اسلامی» محاکمه شود.

ايالات متحده آمريکا و روزنامه واشنگتن‌پست اتهامات آقای رضائيان را «پوچ و بی‌اساس» توصيف کرده‌اند.

باراک اوباما روز شنبه، پنجم ارديبهشت، نیز در ضيافت شام سالانه با اتحاديه خبرنگاران کاخ سفيد متعهد شد که تمام توان خود را به کار ببندد تا جيسون رضائيان آزاد شود.

یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت روز جهانی آزادی مطبوعات است و روزنامه‌نگاران میهمانی که روز جمعه به این مناسبت به کاخ سفید دعوت شدند از کشورهای روسیه، ویتنام، و اتیوپی هستند که هر سه آنها حین انجام کار خود با شکنجه و حبس روبه‌رو بوده‌اند.

رئیس‌ جمهوری آمریکا در دیدار با این روزنامه‌نگاران گفت که برای ایالات متحده اهمیت دارد تا برای پیشبرد آزادی مطبوعات در دیگر کشورها تلاش کند.

باراک اوباما در سخنان روز جمعه خود از روزنامه‌نگارانی چون استیون ساتلوف، جیمز فولی، و لوک سامرز نیز یاد کرد که به‌دست داعشی‌ها و افراد مرتبط با القاعده کشته شدند.

XS
SM
MD
LG