لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

مقام آمریکایی: نامه سناتورها، چالش تازه در راه توافق جامع اتمی


هیئت مذاکره‌کننده ایرانی
هیئت مذاکره‌کننده ایرانی

در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا بامداد سه‌شنبه، ۲۶ اسفند، در لوزان سوئیس از سر گرفته شد، یکی از مقامات ارشد آمریکایی خبر داد که دیپلمات‌های ایرانی طی دو روز گذشته دو بار مسئله انتشار نامه توسط سناتورهای جمهوری‌خواه را در مذاکرات مطرح کرده‌اند.

این مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، «مداخله جمهوری‌خواهان» در روند مذاکرات از طریق این نامه را «چالشی تازه» در راه دست‌یابی به توافق نهایی اتمی تا مهلت تعیین‌شده توصیف کرده‌ است.

هفته گذشته ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه سرگشاده‌ای به رهبران ایران هشدار دادند که اگر توافق هسته‌ای احتمالی این کشور با دولت باراک اوباما به تأیید کنگره آمریکا نرسد، این توافق دوام نخواهد داشت.

در نامه این سناتورها آمده است: «رئیس جمهوری بعدی می‌تواند چنین توافق‌نامه‌ای را با یک چرخش قلم باطل کند و کنگره آینده می‌تواند مفاد این توافق‌نامه را در هر زمانی تغییر دهد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقامات ارشد آمریکایی روز دوشنبه، ۲۵ اسفند، گفت که دیپلمات‌های ایرانی مسائل مربوط به این نامه را یک بار در گفت‌وگوهای روز یک‌شنبه و بار دیگر در مذاکرات روز دوشنبهٔ وزیران خارجه ایران و آمریکا پیش کشیدند.

سناتورهای جمهوری‌خواهی که این نامه را امضا کرده‌اند معتقدند که توافق نهایی به شکلی که هم‌اینک در مذاکرات با ایران مطرح است زیرساخت‌های لازم برای ساخت بمب اتم را در ایران هم‌چنان به‌ جای خود باقی گذاشته و ترس از این‌ که جمهوری اسلامی روزی به چنین بمبی دست بیابد را به‌ طور کامل رفع نمی‌کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، و مقامات دولت او اما می‌گویند توافقی که قصد دارند با ایران به امضا برسانند، از دست‌یابی ایران به بمب اتم جلوگیری خواهد کرد.

در همین راستا، باراک اوباما همچنین تهدید کرده‌ است که طرح جدید کنگره را که منظور از آن قائل شدن نقش بیشتر برای کنگره در روند تصمیم‌گیری در مورد توافق نهایی با ایران است وتو خواهد کرد.

با وجود این تهدید، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه خبر داد که کمیته روابط خارجه سنای ایالات متحده ممکن است هفته آینده این طرح را به بحث و رأی بگذارد.

این طرح در صورت تصویب رئیس‌ جمهوری آمریکا را ملزم خواهد کرد هرگونه توافق با ایران را از تصویب کنگره بگذراند.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که سنا قصد دارد هفته آینده این طرح را به رأی بگذارد، اما دستیاران او گفته‌اند که تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.

XS
SM
MD
LG