لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

عضو هیئت رئیسه خبرگان: باید برای دوره بعد از خامنه‌ای به فکر باشیم


قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان،
قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان،
قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، نهادی که وظیفه تعیین رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد، روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت گفت که باید برای دوره بعد از علی خامنه‌ای «به فکر باشیم.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وی این مطلب را روز یک‌شنبه در حاشیه همایشی در شیراز در جمع خبرنگاران بیان کرد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «خدا رهبری را حفظ کند و به ایشان طول عمر دهد انشاالله. اما به هر حال باید برای بعد از ایشان به فکر باشیم.»

دری نجف‌آبادی انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان رهبر از سوی مجلس خبرگان را انتخابی توصیف کرد «که همه اقشار جامعه به راحتی آن را پذیرفتند» و در ادامه از رأی‌دهندگان خواست تا در انتخابات آتی مجلس خبرگان «با هوشیاری هر چه تمام‌تر» عمل کنند.

انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری قرار است اسفند ۱۳۹۴ یعنی کمتر از دو سال دیگر برگزار شود.

مجلس خبرگان رهبری نهادی متشکل از فقیهان «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را دارد.

مدت هر دوره این مجلس که اعضای آن در انتخابات و با رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌شوند، هشت سال است.

ماه گذشته، روز دهم فروردین، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در مورد آینده این مجلس سخن گفته و نسبت به «تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی» هشدار داده‌بود.

وی در این باره گفت: «امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند، در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند.»

احمد جنتی درباره «فتح این سنگر اول» توضیح بیشتری نداد اما در ماه‌های اخیر، برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در آن، بزرگ‌ترین تحول عمده سیاسی در ایران بوده‌است.

دبیر شورای نگهبان هم‌چنین افزوده‌بود که «الان عده‌ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.»

احمد جنتی که خود عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هست، بدون نام بردن از کسی گفت که «آن‌ها نقشه‌های خطرناکی می‌کشند» و افزود: «الان آنان می‌خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می‌تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد.»

مسئله عضویت زنان در مجلس خبرگان

به گزارش ایلنا، قربانعلی دری نجف‌آبادی روز یک‌شنبه در ادامه سخنانش هم‌چنین به مسئله حضور زنان به عنوان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری سخن گفته و گفت که این امر منوط به اصلاح قانون است.

وی اما افزود که «به نظر من اگر خواهری شرایط کاندیداتوری در این انتخابات را داشته باشد ایرادی ندارد که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند.»
XS
SM
MD
LG