لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

افزایش تولید اوپک با اوج گرفتن تولید نفت ایران و عراق


گزارش‌ها حاکی است که به رغم آمادگی اعضای اوپک برای شرکت در اجلاس تثبیت تولید نفت در قطر، دو عضو این سازمان تولید نفت خام خود را افزایش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۱۱ فروردین ماه گزارش داده‌است که تولید نفت اوپک در ماه جاری نسبت به ماه فوریه تا صد هزار بشکه افزایش یافته و به رقم ۳۲ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه در روز رسید.

بر اساس بررسی‌های خبرگزاری رویترز و اطلاعات منابع صنعت نفت و کشتیرانی، ایران بعد از لغو تحریم‌ها تولید خود را افزایش داده و عراق نیز تولید خود را به حد رکورد رسانده‌است.

قیمت‌های نفت که از ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به حدود ۲۷ دلار در ژانویه سال جاری سقوط کرده بود، برخی از تولیدکننده‌ها را بر آن داشت که با همکاری همدیگر حجم تولید نفت خود را ثابت نگه داشته و افزایش ندهند تا میزان نفت مازاد در بازار کاهش و قیمت‌ها افزایش یابد.

در همین زمینه اخیراً دو اجلاس در قطر و تهران میان برخی اعضای اوپک و با مشارکت روسیه برگزار شد.

سایت رسمی اوپک نیز گزارش داده‌است که ۱۸ آوریل قرار است بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت دنیا که روی هم رفته تولید نیمی از نفت خام جهان را در دست دارند، در قطر گرد هم آیند تا موضوع تثبیت تولید خود را مذاکره کنند.

از ژانویه سال جاری تا کنون قیمتهای نفت کمی افزایش یافته و به حدود ۴۰ دلار رسیده‌است، اما کارتسن فریچ تحلیلگر «کومرزبانک» به خبرگزاری رویترز گفته‌است که عدم تفاهم کشورهای تولیدکننده نفت در اجلاس قطر دوباره می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث سقوط قیمت‌های جهانی نفت شود.

رویترز می‌نویسد که تولید نفت ایران از دسامبر سال گذشته تاکنون ۲۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته‌است، اما رشد صادرات نفت ایران بسیار بیشتر از این رقم بوده‌است.

در همین زمینه اخیراً آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد که صادرات نفت ایران از حدود یک میلیون بشکه در دوران تحریم‌ها به حدود ۱٫۴ میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده و برای ماه مارس هم انتظار می‌رود این رقم دوباره تا ۱۵۰ هزار بشکه افزایش یابد.

رویترز می‌نویسد که عربستان که به تنهایی حدود یک‌سوم کل تولید اوپک را دارد به‌رغم هماهنگی‌ها برای اجلاس قطر، هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل به کاهش تولید نشان نداده‌است.

عربستان در ماه فوریه ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت داشت و در ماه جاری تنها ۲۰ هزار بشکه کمتر از این میزان تولید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG