لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

دانشجوی آمریکایی در کره شمالی به ۱۵ سال زندان محکوم شد


بازداشت دانشجوی آمریکایی، «اوتو وارمبیر» در کره شمالی
بازداشت دانشجوی آمریکایی، «اوتو وارمبیر» در کره شمالی

دیوان عالی کره شمالی روز چهارشنبه یک دانشجوی آمریکایی به نام اوتو وارمبیر را در جریان سفر به آن کشور بازداشت کرده و به جرم اقدام علیه حکومت به ۱۵ سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کره شمالی قبلاً گزارش داده بودند که اوتو وارمبیر دانشجوی ۲۱ ساله رشته اقتصاد و اهل ویرجینیا، در ماه ژانویه به خاطر سرقت یک پوستر تبلیغاتی از هتل محل اقامت خود در پیونگ یانگ بازداشت شده است.

ولی رسانه دولتی کره شمالی در گزارش‌های اخیر خود گفت: «متهم، به ارتکاب جرایم سنگین علیه جمهوری دمکراتیک خلق کره شمالی، در راستای سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه این کشور و به خطر انداختن اتحاد مردم کشور اعتراف کرده‌ است».

دولت آمریکا روز چهارشنبه با بیان این‌که حکم صادرشده در مورد اوتو وارمبیر «به طور غیرمنصفانه‌ای سنگین است» از کره شمالی خواست تا وی را شامل عفو کرده و بر اساس اصول بشردوستانه فوراً آزاد کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد که کره شمالی قصد دارد از بازداشت این شهروند آمریکایی «برای مقاصد سیاسی» استفاده کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز محکومیت این دانشجوی آمریکایی را محکوم کرده‌ است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو عکسی از اوتو وارمبیر هنگام خروج از دادگاه توسط دو مأمور نظامی منتشر کرده‌ است که در این عکس با وجودی‌که سر او به پایین خم شده اضطراب را می‌توان در چهره‌اش دید.

رسانه دولتی کره شمالی از قول وکیل اوتو وارمبیر گفت جرایم اعلام‌شده برای موکلش چنان سنگین است که حتی با مرگ نمی‌تواند جزای آن را بپردازد ولی او از دادگاه خواست تا محکومیت پیشنهادی دادستان را که حبس ابد بود یک درجه تخفیف دهد.

ماه گذشته اوتو وارمبیر در یک نشست خبری در پیونگ یانگ گفت جرم او «بسیار سنگین است و از پیش برنامه‌ریزی شده بود».

به گفته آژانس مسافرتی که برنامه سفر او و تعداد دیگری به کره شمالی را ترتیب داده بود، در پایان سفری پنج روزه در تعطیلات سال نو میلادی و هنگام ترک آن کشور مأموران در فرودگاه او را بازداشت کردند.

صدور حکم این دانشجوی آمریکایی در شرایطی صورت می‌گیرد که کره شمالی حتی به نسبت گذشته منزوی‌تر و تحت فشار بین‌المللی شدیدتری است.

ماه گذشته میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر آزمایش‌های هسته‌ای در ماه ژانویه و آزمایش‌های موشکی در ماه فوریه، قطعنامه جدیدی برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی تصویب کرد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی چند روز پیش گفت آن کشور به زودی یک کلاهک هسته‌ای و یک موشک بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش خواهد کرد.

چنین اقداماتی نقض قطعنامه اخیر شورای امنیت خواهد بود که حتی چین، مهم‌ترین متحد کره شمالی نیز این امر را گوشزد کرده‌ است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید رژیم کره شمالی در بازداشت و محاکمه اتباع خارجی ید طولایی دارد و از بازداشت شهروندان آمریکایی نیز برای مجبور کردن سیاستمداران و چهره‌های سرشناس آمریکایی برای سفر به آن کشور استفاده کرده‌ است.

یک کشیش کره‌ای - کانادایی نیز در ماه دسامبر به جرم «خرابکاری» به حبس ابد در اردوگاه‌های کار اجباری کره شمالی محکوم شد. علاوه بر این یک شهروند کره‌ای- آمریکایی و سه تبعه کره جنوبی نیز در کره شمالی زندانی هستند.

با این همه در بسیاری موارد پس از صدور محکومیت‌های سنگین در مورد اتباع خارجی، رژیم کره شمالی آن‌ها را آزاد می‌کند. در سال ۲۰۱۴ سه شهروند آمریکایی که در آن کشور زندانی بودند، آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG