لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

پاکستان در آستانه تصمیم‌گیری برای پیوستن به نبرد علیه حوثی‌ها؛ ظریف به اسلام‌آباد می‌رود


ساختمان پارلمان پاکستان
ساختمان پارلمان پاکستان

پارلمان پاکستان برای تصمیم‌گیری در مورد پیوستن به ائتلافِ به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی یمن روز دوشنبه، هفدهم فروردین، جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داد.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در این نشست گفت که عربستان سعودی رسماً خواستار سهیم شدن هواپیماها، کشتی‌ها و سربازان زمینی پاکستان در ائتلاف علیه شورشیان حوثی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای آصف همچنین خبر داد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره بحران یمن به اسلام‌آباد سفر می‌کند.

پاکستان به رغم رابطه نزدیک با عربستان سعودی، تا کنون از پیوستن به این ائتلاف خودداری کرده است و هفته گذشته نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این مورد باید در نشست فوق‌العاده پارلمان و «پس از بحث‌های درست» انجام گیرد.

نبرد در عدن

به رغم گذشت یازده روز از آغاز حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش به یمن، بنابر گزارش‌ها شورشیان حوثی به پیشروی خود در عدن، دومین شهر بزرگ این کشور، ادامه می‌دهند و مناطق بیشتری از این شهر را به تصرف درآورده‌اند.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از ارتش و منابع بیمارستانی در یمن، دوشنبه هفدهم فروردین گزارش داده است که درگیری‌هایی که شب گذشته بین شورشیان حوثی و شبه‌نظامیان هوادار عبدربه منصور هادی برای تصرف عدن روی داد، دست‌کم ۵۳ کشته برجای گذاشته است.

ائتلافِ به رهبری عربستان سعودی در تازه‌ترین گزارش خود گفته است روز یکشنبه حملات دیگری علیه مواضع شورشیان حوثی در حومه صنعا، پایتخت یمن، و همچنین مقر آنها در صعده، در شمال شرقی این کشور، انجام داده است.

بنابر آماری که سازمان ملل متحد منتشر کرده، درگیری‌ها در عدن، بین شورشیان و نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، طی دو هفته گذشته بیش از پانصد کشته برجای گذاشته است.

تلاش برای آتش‌بس انسان‌دوستانه

پیش از این، روز شنبه پانزدهم فروردین، روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد داده بود که خواستار آتش‌بس برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن شده بود.

سازمان صلیب سرخ جهانی نیز خواستار آتش‌بسی ۲۴ ساعته برای ارسال کمک به خانواده‌ها شده است.

ستاره جبین، سخنگوی سازمان صلیب سرخ، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت این سازمان یک فروند هواپیمای باری شامل ۴۸ تن مواد دارویی و بسته‌های جراحی آماده اعزام به یمن دارد اما تاکنون موفق به دریافت اجازه فرود این هواپیما در آن کشور نشده است.

به گفته خانم جبین، در برنامه اعزام و «فرود این هواپیما مشکلاتی تدارکاتی پیش آمده و هر روز هواپیماهای کمتری در یمن به زمین می‌نشینند». این مقام صلیب سرخ با این حال تأکید کرد که تلاش‌ها برای حل «این مشکلات تدارکاتی» و همچنین اعزام تیمی از جراحان به یمن ادامه دارد.

به رغم تلاش‌های صلیب سرخ جهانی در هفته‌های گذشته، هنوز امدادگران این سازمان اجازه ورود به یمن نیافته‌اند.

عبدربه منصور هادی پس از آن که شبه نظامیان شیعه حوثی و گروه‌های متحد آنها صنعا، پایتخت یمن، را تصرف کردند به عدن در جنوب این کشور رفت و در نهایت پس از حمله شبه نظامیان حوثی به جنوب، وی از عدن گریخت و هم اینک در عربستان سعودی به سر می‌برد.

عربستان سعودی و متحدانش ایران را به دست داشتن در تحولات اخیر یمن و «سرنگونی دولت منصور هادی» متهم می‌کنند اما ایران این اتهام را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG