لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

موافقت بانک فرانسوی با پرداخت جریمه ۹ میلیارد دلاری به آمریکا


پس از چندین هفته کشمکش، بانک بی‌ان‌پی پاریبا، بزرگ‌ترین بانک فرانسه، بالاخره موافقت کرد تا به عنوان مجازات نقض تحریم‌های آمریکا علیه چند کشور از جمله ایران ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

به گزارش روز دوشنبه، نهم تیرماه، خبرگزاری فرانسه، بانک فرانسوی این موافقت را برای جلوگیری از دادگاهی شدن در آمریکا انجام داده‌ است.

این بانک متهم است که با نقل و انتقال غیرقانونی ۳۰ میلیارد دلار برای کشورهای ایران و سودان و کوبا در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹، تحریم‌های آمریکا علیه این کشورها را نقض کرده‌ است.

این گزارش می‌افزاید که تصمیم برای پرداخت نزدیک به ۹ میلیارد دلار جریمه توسط هیئت مدیره این بانک اتخاذ شده است.

یک منبع که نخواست نامی از وی برده شود روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که وزارت دادگستری آمریکا و بنجامین لاوسکی رئیس گروه خدمات مالی نیویوک نیز جداگانه اعلامیه‌ای در این مورد منتشر می‌کنند.

همچنین این بانک از عملیات پرداخت‌های مالی با ارز دلار محروم خواهد شد و بر اساس این گزارش، «بی‌ان‌پی پاریبا» تا ۳۱ دسامبر سال جاری باید بانکی را پیدا کند که به نیابت از او عملیات پرداخت‌ها با ارز دلار انجام شود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اگرچه بانک فرانسوی برای پرداخت جریمه یادشده به اندازه کافی قدرت دارد، اما تعلیق توانایی این بانک برای نقل و انتقالات مالی با ارز دلار، به درآمدهای بانک ضربه چشمگیری وارد خواهد کرد.

در همین حال مدیر اجرایی بانک فرانسوی نیز اعلام کرده‌ است که افرادی که در نقض تحریم‌های آمریکا دست داشته‌اند «شدیداً» تنبیه شده‌اند.

آمریکا قبلا از بانک فرانسوی خواسته بود که سه تن از کارمندان ارشد خود، از جمله مدیر دفتر عملیات بانک را به خاطر ارتباط با نقض تحریم‌ها اخراج کند.

این گزارش می‌افزاید که بانک فرانسوی به خاطر مظنون بودن به عملیات انتقال مالی به نیابت از دیگر بانک‌ها و مشتریان، فعلا یک سال از انتقالات مالی با ارز دلار برای پرداخت‌های معاملات نفت و گاز در کشورهای سوئیس، سنگاپور و فرانسه منع شده‌ است.

این بانک سود خالص خود از درآمد ۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورویی خود در سال ۲۰۱۳ را حدود ۴ میلیارد و ۸۳۰ میلیون یورو (شش میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار) اعلام کرده‌ است.

تاکنون بانک‌های زیادی به خاطر تحریم‌های آمریکا با پرداخت جریمه و احتراز از برگزاری دادگاه موافقت کرده‌اند، چرا که دادگاه ممکن است کلاً حکم به لغو فعالیت بانک در آمریکا بدهد.

تاکنون تعدادی از بانک اروپایی از جمله «اچ‌اس‌بی‌سی» به مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، «آی‌ان‌جی» هلند به مبلغ ۶۱۹ میلیون دلار و استاندارد چارتر بریتانیا ۶۷۰ میلیون دلار جریمه به آمریکا پرداخت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG