لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

خواننده «پینک فلوید» به «رولینگ استونز»: اسرائیل را تحریم کنید


راجر واترز خواننده گروه «پینک فلوید» در حال شعارنویسی بر روی یکی از دیوارهای حائل در کرانه باختری.
راجر واترز خواننده گروه «پینک فلوید» در حال شعارنویسی بر روی یکی از دیوارهای حائل در کرانه باختری.
در آستانه برگزاری کنسرت گروه هنری «رولینگ استونز» در تل‌آویو در اسرائیل، راجر واترز خواننده گروه «پینک فلوید» با صدور بیانیه‌ای از این همکاران هنری خود خواست از سفر به اسرائیل و هر گونه اجرای برنامه هنری در این کشور خودداری کنند.

راجر واترز، در بیانیه خود به تاریخ پنج‌شنبه یازدهم اردیبهشت، تأکید کرد که اجرای هر گونه برنامه هنری در اسرائیل از سوی هنرمندان بین‌المللی، همراهی با اسرائیل محسوب خواهد شد، در حالی که به نوشته واترز، وجدان بشری باید حامی فلسطینی‌ها باشد.

خواننده «پینک فلوید» نوشته‌است که «سیاست تبعیض‌آمیز اسرائیل علیه فلسطینی‌ها که باید مورد نکوهش قرار گیرد، ادامه یافته‌است».

واترز تاکید کرده‌است که حضور هنرمندان بین‌المللی در اسرائیل چرخ «تبلیغات» دولت اسرائیل را که درصدد «پنهان کردن سیاست غیرعادلانه و نژادپرستانه خود» است، روغن می‌زند.

نایک میسون یکی از نوازندگان مشهور «پینک فلوید» نیز از فراخوان راجر واترز از «رولینگ استونز» حمایت کرده‌است.

واترز و میسون خطاب به «رولینگ استونز» نوشته‌اند «همان‌گونه که از اجرای برنامه هنری در آفریقای جنوبی خودداری کردید، حضور هنری در تل‌آویو را تا زمانی که آزادی و عدالت به بخشی از قانون اسرائیل مبدل شود، لغو کنید».

قرار است «رولینگ استونز» روز چهارم ژوئن، چهاردهم خرداد، در یکی از پارک‌های بزرگ تل‌آویو برنامه اجرا کنند؛ از هم اینک تمامی شصت هزار بلیط کنسرت پیش فروش شده‌است.

از زمان درگذشت یار زندگی میک جاگر که در ماه‌های گذشته موجب لغو کنسرت «رولینگ استونز» در استرالیا شد، حضور این گروه در اسرائیل، طلیعه بازگشت جاگر و یارانش به صحنه‌های بزرگ بین‌المللی است.

«رولینگ استونز» یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین گروه‌های هنری جهان است؛ این گروه در سال ۱۹۶۲ در لندن پایه‌گذاری شد. در تمامی ۵۲ سال گذشته، میک جاگر انگلیسی خواننده اصلی این گروه است؛ او این تابستان ۷۱ ساله می‌شود.

راجر واترز در سال‌های گذشته به یکی از بارزترین چهره‌های کارزار موسوم به بی‌دی‌اس مبدل شده است؛ این کارزار که مقر اصلی آن در غزه و لندن است، برای حمایت از فلسطینی‌ها و فراخوان به تحریم اسرائیل در عرصه‌های مختلف برپا شده‌است.

هرچند واترز خود در سال ۲۰۰۶ یک برنامه هنری عظیم در اسرائیل، با هدف پیشبرد صلح برگزار کرد، اما از پس از پیوستن به کمپین بی‌دی‌اس، در صدر پیشاهنگان این جنبش قرار گرفته‌است.

راجر واترز در ماه‌های گذشته از اسکارلت جوهانسون بازیگر آمریکایی نیز به خاطر ایفای نقش در فیلم تبلیغاتی شرکت «سودا استریم»، که مقر آن در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری واقع است، انتقاد تندی مطرح کرد.

در پی سخنان سال‌های گذشته واترز که چند بار اسرائیل را با آلمان نازی مقایسه کرد، رسانه‌های اسرائیل و هواداران این کشور در آمریکا و غرب، واترز را در شمار نیروهای «صلیبیون ضد یهود» نامیده‌اند.

زمانی که واترز بر گردن یک خوک چاق عروسکی، ستاره داوود نهاد موجب انتقادهای شدیدی علیه خود شد؛ منتقدان گفتند که او در بیان انتقاد هر حد و مرزی را پشت سر نهاده و به رفتارهای «نژادپرستی» روی آورده‌است.

«اتحادیه ضد افترا» در بیانیه‌های تاکید کرده‌است که واترز مانند ضد یهودی‌های دوران سیاه اروپا حرف می‌زند و عمل می‌کند.

هر بار که در سال‌های گذشته هنرمندان بین‌المللی در صدد اجرای برنامه در اسرائیل بوده‌اند، واترز کارزاری برای ایجاد فشار بر آنها به منظور خودداری از سفر به اسرائیل ترتیب می‌دهد.

اما مادونا، الیشیا کیز، التون جان، لیدی گاگا و ریحانه در شمار هنرمندانی هستند که به این فراخوان‌های راجر واترز بی‌توجه بوده و در سال‌های گذشته کنسرت‌های عظیم در اسرائیل برگزار کردند.

گروه راک آلترناتیو «پیکسیز» از بوستون آمریکا، که در ۲۸ سال گذشته فعالیت کرده‌است، در گذشته به فراخوان واترز پاسخ مثبت داد، اما به تازگی اعلام کرده که «اشتباه کرده بوده» و قرار است در هفدهم ژوئن، بیست و هفتم خرداد امسال، برنامه هنری بزرگی در منطقه یافو در مرکز اسرائیل برگزار کند.

نیل یانگ و چند گروه هنری مهم دیگر غربی نیز طی سه ماه آینده در اسرائیل برنامه هنری خواهند داشت.

شوکی وایس از مدیران برنامه‌های هنری در اسرائیل که عامل دعوت از اکثر این گروه‌های هنری غربی است، در پاسخ به فراخوان روز جمعه واترز، به وب‌سایت وای.نت، گفت «تابستان دل‌انگیزی در تل‌آویو با هنرمندان بین‌المللی خواهیم داشت».
XS
SM
MD
LG