لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

گروه پژاک برای گفت‌وگو با مقامات ایران اعلام آمادگی کرد


اعلام موجودیت گروه «کودار» در کوهستان قندیل. (سمت چپ: ریزان جاوید). ۵ مه ۲۰۱۴.
اعلام موجودیت گروه «کودار» در کوهستان قندیل. (سمت چپ: ریزان جاوید). ۵ مه ۲۰۱۴.
گروه «حزب حیات آزاد کردستان»، پژاک، از تاسیس یک سازمان جدید با عضویت بخشی از اعضای خود خبر داده و اعلام کرد که آماده گفت‌وگو با مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.

رهبران پژاک، گروهی که درگیری‌های مسلحانه متعددی با سپاه پاسداران در مرزهای شمال غربی ایران داشته‌است، روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند.

بنا بر این گزارش، رهبران پژاک تاسیس این گروه جدید را روز دوشنبه طی یک نشست خبری در روستای «خوران» در کوهستان مرزی قندیل واقع در شمال عراق که پایگاه‌های پژاک در آن قرار دارد اعلام کردند.

آنها این گروه جدید را «سازمان جامعه آزاد و دمکراتیک شرق کردستان» و شکل اختصاری آن را «کودار» نام گذاشته‌اند.

ریزان جاوید، رهبر گروه تازه‌تاسیس کودار، به خبرگزاری فرانسه گفت: «بیشتر اعضای کودار از افرادی هستند که برای پژاک جنگیده‌اند و بقیه اعضای پژاک نیز طی روزهای آینده موضع خود را در قبال پیوستن به گروه جدید اعلام خواهند کرد.»

ریزان جاوید در مورد مناسبات این گروه جدید با مقامات تهران گفت که «سعی خواهیم کرد مسائل را با تهران از طریق گفت‌وگو حل کنیم.»

وی در عین حال افزود: «این بدین معنی نیست که گفت‌وگو با ایران را آغاز کرده‌ایم اما معنی آن این است که ما به گفت‌گو اعتقاد داریم.»

وی با اشاره به این‌که درخواست‌های پیشین پژاک برای آغاز گفت‌وگو با مقامات تهران بی‌پاسخ مانده‌است تاکید کرد که «از جمهوری [اسلامی] ایران می‌خواهیم که وارد گفت‌وگو شود و ما برای گفت‌وگو آماده‌ایم.»

نیروهای پژاک در مثلث مرزی ایران، عراق و ترکیه مستقر هستند. حزب حیات آزاد کردستان یا همان پژاک به لحاظ ایدئولوژیک به حزب کارگران کردستان ترکیه، پ.کا.کا، نزدیک است.

ايران و آمريکا «حزب حيات آزاد کردستان» را به عنوان «گروهی تروريستی» می‌‌شناسند.

پیش از این در ارتباط با یکی از درخواست‌های پژاک برای گفت‌وگو با مقامات تهران، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در مرداد سال ۹۰ شرط و شروطی را برای پایان دادن به حملات علیه نیروهای شبه‌نظامی پژاک برشمرد.

این فرمانده ارشد نظامی در قرارگاه حمزه، بدون اعلام نام و مشخصات خود گفته‌ بود: «دولت عراق باید با استقرار نیروهای انتظامی و نظامی دولت مرکزی یا اقلیم کردستان در مرز مشترک کردستان عراق و ایران مسئولیت حفاظت از مرزهای مشترک را بپذیرد.»

او افزود: «اکنون سال‌هاست سرزمینی به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض ۲۰ کیلومتر در داخل خاک عراق از شمال عراق (حدفاصل دالامپرداغ تا مقابل قلعه دیزه) توسط اقلیم کردی و بدون اجازه و اطلاع دولت مرکزی عراق در اختیار ضدانقلابیون آمریکایی پژاک قرار گرفته‌ است.»

سپاه پاسداران اواسط سال ۱۳۹۰ یک رشته عملیات نظامی را علیه نیروهای پژاک در مناطق مرزی غرب ایران آغاز کرد و در مهرماه همان سال اعلام کرد که در جریان این درگیری‌ها، ۱۸۰ نیروی پژاک کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG