لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

وزیر بهداشت ترکیه: انفجار در آنکارا دست‌کم ۸۶ قربانی داشت


پرچم پ‌کاکا پشت پرچم ترکیه
پرچم پ‌کاکا پشت پرچم ترکیه

در حالی که وزیر بهداشت ترکیه آمار قربانیان دو انفجار آنکارا را ۸۶ نفر اعلام می‌کند، گروه پ‌کاکا روز شنبه تنها ساعاتی پس از این حادثه اعلام کرد که عملیات چریکی در خاک ترکیه را متوقف می‌کند.

حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، روز شنبه، ۱۸ مهر، اعلام کرد که از نیروهای خود خواسته تا عملیات چریکی در ترکیه را متوقف کنند و این نوع عملیات را ادامه ندهند مگر این‌ که با حمله مواجه شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پ‌کاکا در بیانیه‌ای که در این باره در وب‌سایت خود منتشر کرده آورده‌ است که این تصمیم در پاسخ به «درخواست‌ها از داخل و خارج ترکیه» گرفته شده‌ است.

این تصمیم در آستانه انتخابات نوامبر اتخاذ شده و پ‌کاکا در بیانیه خود اشاره کرده‌ است که افراد مسلح این گروه قصد دارند «از اقداماتی که مانع برگزاری عادلانه و منصفانه انتخابات شوند پرهیز کنند».

پس از به هم خوردن مصالحه‌ای دوساله، افراد مسلح پ‌کاکا از اواخر ماه ژوئیه تقریباً هرروزه حملاتی را علیه نیروهای انتظامی دولت ترکیه انجام داده و بیش از ۱۴۰ پلیس و سرباز ترکیه را به قتل رسانده‌اند.

دولت ترکیه نیز به نوبه خود می‌گوید که طی این مدت با بمباران‌های سنگین مواضع پ‌کاکا بیش از ۱۷۰۰ شبه‌نظامی کُرد را کشته است.

تصمیم روز شنبه پ‌کاکا ساعاتی پس از آن اعلام شد که انفجار دو بمب در آنکارا، در میان صدها نفر از فعالان چپ‌گرا و طرفدار حقوق اقلیت کُرد، دست‌کم ۸۶ کشته برجای گذاشت.

به گفته وزیر بهداشت ترکیه، ۶۲ نفر در صحنه دو انفجار جان خود را از دست داده و ۲۴ نفر دیگر در اثر شدت جراحات در بیمارستان جان باخته‌اند.

گزارش‌های خبری از ترکیه از وجود ۱۸۶ زخمی و مجروح نیز حاکی است.

در همین روز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، انفجار این بمب‌ها را اقدامی فجیع و تروریستی نامیده و آن به شدت محکوم کرد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب اصلی طرفدار کُردها در ترکیه، انفجار این دو بمب را به «دولت مافیا» در ترکیه نسبت داده و گفت که حزب وی هدف اصلی این انفجارها بوده‌ است.

حزب یادشده موسوم به «حزب دموکراتیک خلق‌ها» با انتشار بیانیه‌ای همچنین پلیس را متهم می‌کند که با پرتاب گاز اشک‌آور، مردمی که به یاری مجروحان این انفجارها آمده بودند متفرق کرده‌ است.

رهبر «حزب دموکراتیک خلق‌ها» روز شنبه به خبرنگاران گفت که «ما با دولتی جنایتکار روبه‌رو هستیم که تبدیل به مافیا شده و روحیه یک قاتل زنجیره‌ای را پیدا کرده و بر اساس آن عمل می‌کند».

XS
SM
MD
LG