لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

یازده مأمور پلیس در ارتباط با قتل فرخنده به حبس محکوم شدند


یک دادگاه در افغانستان روز سه‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، در ارتباط با قتل فرخنده، زن جوان افغان، یازده مأمور پلیس را به خاطر عدم تلاش برای جلوگیری از این قتل، هر یک به یک سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صفی‌الله مجددی، قاضی این پرونده، هشت مأمور پلیس را در این ارتباط تبرئه کرد، اما به یازده مأمور دیگر پلیس گفت که «شما به جرم غفلت از انجام وظیفه به یک سال حبس محکومید».

این حکم هنوز نهایی نشده و این یازده مأمور پلیس هنوز حق فرجام‌خواهی دارند.

قتل فرخنده ۲۷ ساله مربوط است به اتهامی که یک دعانویس در مورد سوزاندن قرآن به او زده‌ بود. وی این اتهام را پس از آن به فرخنده زد که فرخنده وی را به اشاعه خرافات متهم کرده‌ بود.

این اتهام باعث شد که فرخنده روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند ۹۳، در اطراف مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل به دست عده زیادی مرد که او را متهم به آتش زدن قرآن می‌دانستند، تا سر حد مرگ کتک خورد و سپس به آتش کشیده شد. برخی نیز با اتومبیل از روی جسد او رد شدند.

محمد ظاهر، دادستان ارشد جنايی افغانستان، در مراسم تشييع جنازه او اعلام کرد که این زن جوان قرآن را آتش نزده و اتهامی که به او زده شده نادرست بوده‌ است.

در ارتباط با قتل فرخنده ۴۹ نفر دستگیر شدند که ۱۹ تن از آنها پلیس هستند و ویدئوهای گرفته‌شده از محل انجام قتل نشان می‌دهد که تعدادی از پلیس‌ها تنها به تماشای صحنه خشونت‌ها بسنده کرده‌اند.

قوه قضائیه افغانستان پیش از این چهار مرد را در ارتباط با این پرونده به اعدام و هشت تن دیگر را هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG