لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

نظرسنجی جدید: نیمی از یهودیان اسرائیل خواهان اخراج اعراب هستند


دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با نمایندگان اقلیت عرب اسرائیل
دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با نمایندگان اقلیت عرب اسرائیل

نظرسنجی جدیدی که در مورد دیدگاه‌های سیاسی یهودیان مذهبی و یهودیان سکولار انجام شده نشان می‌دهد تقریباً نیمی از اسرائیلی‌ها معتقدند اعراب را باید از این کشور اخراج و یا به جای دیگری منتقل کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج این نظرسنجی که توسط مؤسسه پژوهشی مستقل «پیو» (Pew) انجام شده روز سه‌شنبه در روزنامه واشنگتن‌پست انتشار یافت.

براساس نتایج این نظرسنجی به نظر می‌رسد بسیاری از اسرائیلی‌ها، چه یهودی و چه عرب، امید خود را به تشکیل یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل به عنوان راه حل بحران خاورمیانه از دست داده‌اند.

۴۸ درصد از یهودیان اسرائیل با اخراج اعراب از این کشور و یا منتقل کردن آن‌ها به جای دیگری موافقند. عرب‌تباران ۱۹ درصد از جمعیت ۸٫۴ میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

از میان افرادی که خود را یهودی ارتدکس، مذهبی و یا «سنتی» توصیف می‌کنند، بین ۵۴ تا ۷۱ درصد با مسئله اخراج اعراب موافقند. اما در میان یهودیان سکولار طرفداران این نظر حدود ۳۶ درصد است.

مؤسسه پیو برای انجام این نظرسنجی در فاصله اکتبر ۲۰۱۴ تا مه ۲۰۱۵ به شکل مستقیم و رو در رو حدود ۴۶۰۰ مصاحبه انجام داده‌است. از این رقم ۳۷۸۹ مورد با یهودیان، ۸۷۱ مورد با مسلمانان، ۴۶۸ مورد با مسیحیان و ۴۳۹ مورد با دروزهای ساکن اسرائیل صورت گرفته‌است.

رئیس جمهور اسرائیل نتایج این نظرسنجی را «زنگ خطری برای جامعه اسرائیل» توصیف کرد.

این نظرسنجی که یکی دیگر از موضوعات آن نقش مذهب در دمکراسی امروزی جامعه‌ای است که به عنوان یک کشور یهودی بنا شده، نشان می‌دهد که بین پاسخ‌دهندگان ارتدکس و مذهبی با افراد سکولار اختلاف نظرهای عمیقی وجود دارد.

براساس نتایج این نظرسنجی ۸۹ درصد از یهودیان سکولار معتقدند که در صورت تناقض بین موازین دمکراتیک و قوانین و سنت‌های یهودی موازین دمکراتیک ارجحیت دارد. دقیقاً همین درصد از یهودیان به شدت ارتدکس معتقدند که ارجحیت با سنن و قوانین دین یهود است.

۸۰ درصد از اعراب اسرائیل معتقدند علیه مسلمانان که بزرگ‌ترین اقلیت دینی کشور هستند، تبعیض‌های شدیدی وجود دارد. در مقابل حدود ۷۹ درصد از شهروندان یهودی که به این نظرسنجی پاسخ دادند، معتقدند که در اسرائیل یهودیان باید موقعیت ترجیحی داشته باشند.

رئوون ریولین رئیس جمهور اسرائیل پس از دریافت نتایج این نظرسنجی در بیانیه‌ای گفت: «وجود چنین اختلاف شدیدی بین افراد مذهبی و سکولار، بین دیدگاهی که اسرائیل را حکومتی یهودی و دیدگاهی که آن را یک حکومت دمکراتیک می‌داند مرا به درد می‌آورد؛ و مشکل دیگر هم دیدگاه‌ها و طرز برخورد با شهروندان عرب است.»

در این نظرسنجی ۹ درصد از شهروندان اسرائیل خود را یهودی به شدت ارتدکس، ۱۳ درصد خود را مذهبی، ۲۹ درصد خود را «سنتی» و ۴۹ درصد خود را سکولار توصیف کردند.

در عین حال این نظرسنجی نشان داد که یهودیان مذهبی و معتقد عموماً از نظر سیاسی دست راستی هستند و در مقابل اکثر سکولارها خود را میانه‌رو می‌دانند.

یکی دیگر از نمونه‌های اختلاف نظر در مورد مسائل اجتماعی و دینی این است که اکثریت وسیعی از یهودیان ارتدکس و مذهبی از تعطیل بودن بخش اعظم شبکه حمل و نقل عمومی در روزهای سَبَت دفاع می‌کنند. در صورتیکه ۹۴ درصد از شهروندان سکولار با این مخالفند.

اکثر شهروندان سکولار در درجه اول خود را اسرائیلی می‌دانند در صورتیکه ۹۱ درصد از یهودیان ارتدکس و ۸۰ درصد از یهودیان مذهبی در کل می‌گویند که در درجه اول خود را یهودی می‌دانند.

حدود ۴۰ درصد از یهودیان اسرائیل بر این باورند که می‌توان برای همزیستی اسرائیل با کشور آینده فلسطینیان چاره‌ای پیدا کرد ولی درصد مشابهی معتقدند که این ممکن نیست.

در میان اعراب اسرائیلی حدود نیمی از آن‌ها این راه حل را ممکن می‌دانند. در صورتیکه این میزان در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۴ درصد بود.

گفت‌وگوهای اسرائیل و فلسطینیان در سال ۲۰۱۴ و درست قبل از آغاز جنگ هفت هفته‌ای بین اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه به شکست انجامید.

XS
SM
MD
LG