لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

شرط صداوسیما برای پخش صدای استاد آواز ایران: «شجریان از مواضع خود برگردد»


مرتضی میرباقری، معاون صداوسیما
مرتضی میرباقری، معاون صداوسیما

معاون صداوسیمای ایران دربارهٔ ازسرگیری پخش صدای محمدرضا شجریان، خواننده صاحب‌نام موسیقی سنتی ایرانی، از تلویزیون گفت: «اگر ایشان از مواضع خود بعد از انتخابات ۸۸ بازگشته، ما صدای ایشان را پخش می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، مرتضی میرباقری در حاشیه نشست خبری مدیران شبکه‌های صداوسیما دربارهٔ ادامه پخش نشدن صدای محمدرضا شجریان از رادیو و تلویزیون ایران گفت: «محمدرضا شجریان بعد از انتخابات ۸۸ برای خودش یک منعی قرار داد که ما نمی‌توانیم صدایش را پخش کنیم. اگر ایشان از مواضع خود بعد از انتخابات ۸۸ عدول کرده و بازگشته باشد و آن را اعلام کند، ما صدای ایشان را پخش می‌کنیم.»

پیش از این در روز بیستم آبان امسال، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از «پیگیری‌هایی از سوی هنرمندان و وزارت ارشاد در این باره» خبر داده و گفته بود که «برای پخش صدای استاد شجریان از رسانه ملی مذاکراتی در سطوح مختلف در جریان است».

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۸ در نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت سازمان صدا و سیما، از این سازمان خواست صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند.

او در این نامه نوشت سرودهایی که خوانده به ویژه سرود «ای ایران، ای سرای امید» متعلق به سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ بوده و «هیچ ارتباطی با شرایط کنونی ندارد».

وی در خردادماه ۸۸ نیز در مصاحبه‌ای گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس و خاشاک به حرکت درآمده‌اند، صدای من در صدا و سیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود.»

معترضان در سال ۸۸ نتیجه انتخابات را که در آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام شد «تقلبی» دانستند و احمدی‌نژاد نیز معترضان را با عبارت «خس و خاشاک» توصیف کرد.

مسئولان رادیو و تلویزیون دولتی ایران، پس از آن، از پخش صدای او جلوگیری کردند و ازجمله، جلوی پخش دعای مشهور «ربنا» را که سال‌ها و به‌ویژه در ماه رمضان با صدای آقای شجریان پخش می‌شد، گرفتند.

در سال جاری و به دنبال بازگشت محمدرضا شجریان به ایران بعد از گذراندن دوره پنج ماهه درمان بیماری‌ سرطان در آمریکا، آلبوم «طریق عشق» او در روزهای نخست مهرماه امسال طی مراسمی در تالار وحدت تهران رونمایی شد.

XS
SM
MD
LG