لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

دستور پوتین برای عقب‌نشینی نیروهای روس از مرز اوکراین


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به وزارت دفاع این کشور فرمان داده‌است که نظامیان روسیه را از خطوط مرزی با اوکراین عقب بکشد.

به گزارش روز یکشنبه ۲۰ مهر خبرگزاری فرانسه، این فرمان پوتین، در زمینه آتش‌بس شکننده برقرارشده میان اوکراین با جدایی‌طلبان حامی روسیه و در آستانه مذاکرات میان آن دو صادر شده‌است.

این خبرگزاری با استناد به یک بیانیه کرملین که شنبه شب، نوزدهم مهر، صادر شده‌است، می‌افزاید که پوتین از وزیر دفاع خواسته‌است نیروهای روسیه را به «مرزهای دائمی»؛ خطوط مرزی پیش از بحران نظامی پرتلفات اخیر، برگرداند.

روسیه تابستان گذشته با برگزاری رزمایشی در منطقه روستوف، در جنوب روسیه، که به مانور قدرت روسیه در برابر اوکراین تعبیر شده بود، ۱۷ هزار و ششصد نیروی نظامی را به این منطقه اعزام کرد و این نیروها تا حال در آنجا مانده بودند.

اما در بیانیه کرملین آمده‌است، پوتین در فرمان خود به سرگئی شویگو، وزیر دفاع، نوشته‌است که این مانور تابستانی «به سر آمده‌است».

پوتین همچنین شنبه شب پیش از ملاقات با وزیر دفاع این کشور، در صدر نشست اعضای شورای امنیت ملی روسیه شرکت کرد؛ به جزئیات این نشست در بیانیه کرملین اشاره‌ای نشده است.

این تحولات در آستانه دیداری که میان پوتین با همتای اوکراینی‌اش در ایتالیا برای جمعه آینده برنامه‌ریزی شده، رخ داده است؛ خبرگزاری فرانسه این مذاکرات را پیشاپیش «تعیین‌کننده» توصیف کرده‌است.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و همتای روس وی با هدف حضور در همایش آسیا- اروپا به میلان در ایتالیا می‌روند.

آتش‌بسی که از ماه گذشته میان اوکراین و معارضین این کشور برقرار شده‌است، کماکان حفظ شده و اوکراین تایید می‌کند که حملات نیروهای طرفدار روسیه در اوکراین تا حد زیادی «فروکش» کرده‌است.

با وجود این، در حدود چهار هفته‌ای که از امضای توافق میان دولت مرکزی و شورشیان حامی روسیه سپری شده‌است، بیش از سیصد نفر در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین کشته شده‌اند.

حامیان روسیه خود را «طرفداران استقلال» می‌نامند و مدعی هستند که ارتش اوکراین مناطقی را که از «استقلال» حمایت می‌کنند، محاصره کرده و مردم این مناطق در وضعیت سختی بسر می‌برند.

طی درگیری‌های مسلحانه‌ای که به مدت شش ماه در جریان بود، بیش از ۲۶۰۰ تن کشته شده بودند.

جامعه جهانی روسیه را متهم کرده‌است که «آتش‌بیار معرکه» در حمایت از «استقلال‌طلبان» در اوکراین است و به همین خاطر تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع شده‌است.

XS
SM
MD
LG