لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۰

قاسم سلیمانی بر روی جلد نشریه آمریکایی «نیوزویک»


هفته‌نامه «نیوزویک» در شماره جدید خود تصویری از قاسم سلیمانی را بر روی جلد خود چاپ کرده‌است.
هفته‌نامه «نیوزویک» در شماره جدید خود تصویری از قاسم سلیمانی را بر روی جلد خود چاپ کرده‌است.

پیش از این در موردش نوشته بودند که «وی مورد تنفر و در عین حال تحسین» دشمنان خود است (نیویورک تایمز، سپتامبر ۲۰۱۳ ). خبرگزاری فرانسه از او به عنوان «چهره‌ای مرموز» نام می‌برد و هم‌اینک هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» از قول یکی از سیاستمداران ارشد عراقی می‌نویسد که «او فرد باهوشی است و عاشق جنگ است و خودش هم می‌داند که زبده این کار است.»

این روزها نام قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در عملیات‌های مختلف در عراق و سوریه و در رسانه‌های مختلف شنیده می‌شود.

هفته‌نامه «نیوزویک» در شماره جدید نسخه بین‌المللی خود تصویری از قاسم سلیمانی را بر روی جلد خود چاپ کرده ‪و‬ در گزارش ویژه به نقش ایران در عراق با محوریت وی پرداخته‌است.

این نشریه در کنار تصویر قاسم سلیمانی بر روی جلد خود نوشته‌است: «اول با آمریکا می‌جنگید، الان داعش را درهم می‌کوبد.»

نیوزویک می‌نویسد که «امروز در بغداد اکثر نیروهایی که برای مبارزه با داعش ایستاده‌اند را شیعیان تشکیل می‌دهند» و «بخش اعظم بودجه مورد نیاز این نیروها از تهران می‌رسد.»

این نشریه ادامه می‌دهد که «علاوه بر این‌ها تهران قاسم سلیمانی، مغز متفکر نظامی خود را راهی عراق کرد. سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است که - به تأیید بسیاری از نظامیان - فرماندهی عالی و دارای توان مدیریت راهبردی بالا است. این فرمانده ایرانی که اغلب در مأموریت‌های مخفیانه شرکت می‌کند در مأموریت جدید خود در برابر دوربین‌ها ظاهر شد و ماه سپتامبر گذشته در منطقه عملیاتی آمرلی در کنار عراقی‌ها عکس گرفت. عکسی که حامل پیامی آشکار برای غرب بود که تهران تمام و کمال در صحنه حضور دارد.»

به نوشته نیوزویک: یکی از سیاستمداران ارشد عراقی که نخواست به نامش اشاره شود در همین باره گفت: «او [سلیمانی] اغلب در بغداد و شمال عراق است و البته دولت عراق هم از این امر خبر دارد. او فرد باهوشی است و عاشق جنگ است و خودش هم می‌داند که زبده این کار است.»

این نشریه می‌افزاید: شیخ رعد الکفجی، یکی از افسران پیشین ارتش عراق با تخصص توپخانه، می‌گوید بعد از فتوای آیت‌الله سیستانی درای «دفاع از مکان‌های مقدس»، مردان عراقی «که گاه سنشان به ۶۰ سال هم می‌رسید» برای شرکت در جنگ داوطلب شدند. شیخ رعد یکی از فرماندهان گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» است.

«کتائب حزب‌الله» (گردان‌های حزب‌الله) گروهی است که رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نظیر رجانیوز آن را این‌گونه توصیف می‌کنند: «از گروه‌های جهادی که در زمان حضور نیروهای اشغالگر در عراق عملیات جهادی متعددی را علیه آن‌ها اجرا کرد‬ و از زمان آغاز بحران سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب، بقاع متبرکه و مناطق شیعه‌نشین سوریه در خاک سوریه نیز حضور دارد.»

مسئله مکان‌های مقدس شیعی که در عراق واقع شده‌اند از مسائل حساس برای مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود به گونه‌ای که رئیس جمهور ایران چندی پیش در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا نیز از بغداد، پایتخت عراق و «عتبات مقدسه یعنی شهرهای مذهبی همه شیعیان و مسلمانان جهان» به عنوان «خط قرمز» جمهوری اسلامی نام برده بود.

حسن روحانی هم‌چنین روز دوشنبه ۳۱ شهریور با اشاره به داعش گفت که جمهوری اسلامی ایران «تروریست‌ها را سر جای خودشان خواهد نشاند.»

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که به نیروهای عراقی و سوری تنها «کمک‌های مستشاری، آموزشی، راهنمایی و پشتیبانی عمومی» داده‌اند، اما نیوزویک در گزارش خود از «پرداخت‌های مالی» زیاد به برخی از نیروها از سوی ایران خبر می‌دهد.

نشریه نیوزویک در گزارش خود ادامه می‌دهد: ساکنان شهرک صدر به عنوان بخشی از نیروهای دفاعی شبه نظامی برای دفاع از بغداد سلاح حمل می‌کنند. به گفته شیخ رعد ایران به برخی از این افراد روزانه «تا ۷۰۰ دلار» پول پرداخت می‌کند تا در سوریه بجنگند، «اما در عراق پولی که دریافت می‌کنند خیلی کمتر از آن رقم است. با این همه به تأیید این فرمانده نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراقی، ایران نیروهای تحت امر او را مسلح می‌کند.»

سلیمانی، «تعیین‌کننده استراتژی، هدایت‌کننده عملیات»

این هفته، المنار، وب‌سایت گروه حزب‌الله لبنان نیز گزارشی در مورد قاسم سلیمانی منتشر کرد که بخش‌هایی از آن در خبرهای خبرگزاری فرانسه نیز بازتاب یافته است.

حزب الله لبنان روز جمعه ۲۸ نوامبر (هفتم آذر) گفت یک فرمانده نظامی ارشد ایران عملیات نظامی علیه گروه دولت اسلامی در عراق را هدایت کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از المنار گزارش داد که سرلشکر قاسم سلیمانی روز ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) ساعاتی پس از اینکه گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) موصل را تصرف کرد «در رأس گروهی از کارشناسان نظامی ایرانی و لبنانی» وارد بغداد شد.

وبسایت المنار افزوده‌است که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با همکاری نظامیان عراقی و شبه نظامیان شیعه استراتژی محافظت از بغداد و مناطق اطراف آن تعیین کرد. در آن زمان شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی با سرعت در خاک عراق در حال پیشروی بودند.

المنار نوشت: «اولین دستور او حفاظت از راه‌های ارتباطی بغداد به سامرا در شمال کشور بود. او موفق شد شبه نظامیان حکومت اسلامی را از این ناحیه که یکی از شاهرگ‌های حیاتی عراق است بیرون براند.»

به گزارش وبسایت المنار «قاسم سلیمانی در عملیات برای پس گرفتن این راه ارتباطی نقش مهمی داشت و در تمام نبردهای مهم علیه گروه حکومت اسلامی در استان انبار در غرب عراق حضور داشته‌است.»

المنار افزوده‌است که قاسم سلیمانی در عملیات «منطقه کردنشین دیاله در استان نفت‌خیز کرکوک در شرق عراق و همچنین در پس گرفتن پالایشگاه نفت بیجی نیز شرکت داشته‌است.»

مقامات عراقی تا اکنون این گزارش را تایید نکرده‌اند.

در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده‌است که قاسم سلیمانی یکی از چهره‌های مرموزی است که بندرت در رسانه‌های ایرانی مطرح می‌شود. او به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر امنیتی در خاورمیانه شهرت کسب کرده‌است. سال ۲۰۰۸ آمریکا او را به آموزش نظامی شبه نظامیان شیعه عراق برای جنگ علیه نیروهای غربی متهم کرد.

یکی از مقامات ارشد قوه قضائیه ایران نیز تایید کرد که قاسم سلیمانی اویل ماه اوت در عملیات نظامی در نزدیکی اربیل در کنار نیروهای کرد شرکت داشته‌است. رسانه‌های ایران بطور منظم از کشته شدن «داوطلبان» ایرانی در جنگ علیه شبه نظامیان جهادی دولت اسلامی در عراق و سوریه گزارش می‌دهند.

مقامات ایران ادعا می‌کنند که این افراد داوطلبانه و برای دفاع از مکان‌های مقدش شیعیان به این مناطق رفته‌اند.

قاسم سلیمانی خود پیش از این با اظهار این‌که لحظه‌ای از حمایت از «مقاومت» دست نمی‌کشیم، در مورد اقدامات خود این‌گونه اظهار نظر کرده‌است که همه تلاش‌ها در مقابل تشیع شکست خواهد خورد.

XS
SM
MD
LG