لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

انتقاد رفسنجانی از «کوفی» خواندن مردم تهران


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، از «کوفی خواندن تهرانی‌ها» از سوی برخی از رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان انتقاد کرده و گفت: «حرف‌هایی که این روزها دربارهٔ مردم تهران می‌زنند، نشان از عصبانیت و استیصال آنها است.»

وی هم‌چنین افزود که «این افراد چون فکر می‌کنند با رأی مردم تحقیر شدند، دارند از آنها انتقام می‌گیرند».

اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه آرمان که بخش‌هایی از آن روز شنبه ۲۲ اسفند، در وب‌سایت آقای رفسنجانی منتشر شده افزود: «حرف‌های آنها یک اشتباه تاریخی بود، چون اگر مردم تهران از کسی ناراضی باشند، دیگر نمی‌تواند در انتخابات رأی بیاورد».

برخی از رسانه‌ها و فعالان سیاسی محافظه‌کار پس از انتخابات هفتم اسفند حملات و انتقادهای تندی متوجه آن دسته از مردم شهر تهران کرده بودند که به فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس و فهرست منتسب به آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رای داده‌اند.

در همین حال جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز، طی سخنانی شهر تهران را «پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولی فقیه» معرفی کرده بود.

برخی دیگر از رسانه‌های محافظه‌کار نیز شهر تهران را به شهر «کوفه» در زمان امام اول و سوم شیعیان تشبیه کرده بودند که براساس روایت‌های تاریخ شیعه به این امامان شیعه خیانت کرده‌اند.

ابراز شبیه‌سازی با واکنش احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، مواجه شد و او روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند، گفت: «عده‌ای به مردم تهران می‌گویند چون به لیست ما رای ندادید، اهل کوفه هستید».

«باید وارد تجارت جهانی شویم»

آقای هاشمی رفسنجانی روز شنبه نیز طی سخنان در جمع برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم «ائتلاف امید» گفت: «مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشیم؛ چرا می‌خواهیم از ابزار اطلاع‌رسانی دنیا استفاده نکنیم و با آن قهر باشیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران همچنین با اشاره به رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران پس از توافق اتمی وین گفت که «ما باید وارد تجارت جهانی شویم».

گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی، در حالی بیان می‌شود که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها بر «اقتصاد مقاومتی» که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی استفاده می‌شود، تاکید کرده است.

وی روز ۲۰ اسفند در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، مبنی بر اینکه «اگر تمام اطراف کشور ما را هم حصار بکشند» این نهاد در ساخت موشک دچار مشکل نمی‌شود، گفته بود «این یعنی پیشرفت».

آقای خامنه‌ای با تأکید بر اینکه «رفت و آمد هیئت‌های غربی تاکنون هیچ اثر مثبتی» نداشته است، افزوده بود: «باید در عمل مشخص شود که این رفت و آمدها چه تأثیری دارند وگرنه صرفاً تفاهم بر روی کاغذ فایده‌ای ندارد.»

پیش از این نیز تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، از تحریم‌های غرب علیه ایران با عنوان «نعمت» یاد کرده و از قراردادهای امضا شده بین ایران و کشورهای غربی انتقاد کرده بودند.

«خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است»

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان روز شنبه خود تأکید کرد که «خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است» و «آن‌هایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند».

وی گفته‌های مطرح شده دربارهٔ زندگی با «ریاضت» آیت الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، را نادرست خواند و افزود: «ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند تظاهر نمی‌کردند».

رسانه‌های حامی رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته با انتشار گزارش‌های متعددی اعلام کرده‌اند که زندگی او یک زندگی «ساده و محقر» و «مانند مردم معمولی» جامعه است.

برخی از این رسانه‌ها آقای هاشمی رفسنجانی را متهم می‌کنند که «یک زندگی اشرافی» دارد.

XS
SM
MD
LG