لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

آغاز نبرد رمادی در عراق


نیروهای ویژه ارتش عراق در حال نبرد در رمادی
نیروهای ویژه ارتش عراق در حال نبرد در رمادی

در عراق، حمله سنگین گروه «خلافت اسلامی» (داعش) به رَمادی، که هفته‌ها انتظار آن می‌رفت، سرانجام بامداد روز جمعه آغاز شد. از ساعات اولیه روز جمعه نیروهای داعش از محورهای مختلف بزرگترین شهر استان الانبار و مرکز این استان را مورد حمله قرار دادند.

با وجود مقاومت‌های اولیه مدافعان رمادی، نیروهای داعش به تدریج موفق شده‌اند از خیابان‌های شرقی و جنوبی راه خود را به سوی مرکز شهر باز کنند. به گزارش خبرنگار محلی تلویزیون الجزیره، داعش منطقه «الحوز» در مرکز شهر را تصرف کرده‌است.

بامداد یکشنبه یک خبرنگار عراقی در بغداد در تماس تلفنی می‌گفت که فرماندهان عراقی به طور غیر رسمی تصرف ساختمان استانداری الانبار از سوی داعش را تایید می‌کنند اما هیچ فرمانده و یا مقام دولتی حاضر به تایید رسمی خبر نیست. اما گروه داعش در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی در اثبات تصرف ساختمان استانداری منتشر کرده‌است. داعش همچنین از کنترل مجدد خود بر منطقه السجاریه در شرق رمادی خبر داد. فرماندهان عراقی که روز شنبه مدعی شده بودند که این منطقه را از داعش پس گرفته‌اند می‌گویند موفق شده‌اند حمله داعش در رمادی را نیز تا حدود زیادی دفع کنند. (منطقه درگیری در رمادی با شماره یک در نقشه ذیل مشخص شده‌است)

حمله داعش به رمادی را می‌توان نوعی پیشدستی در مقابل طرح عملیاتی مشترک ارتش آمریکا با عشایر سنی الانبار به شمار آورد. مستشاران نظامی آمریکا هم اکنون در پایگاه هوایی عین‌الاسد در حال آموزش شماری از عشایر سنی مخالف داعش هستند ولی به دولت بغداد و ارتش عراق خیلی اعتماد ندارند.

اگر داعش سیطره‌اش بر برخی محلات رمادی را گسترش دهد می‌تواند ضربه‌ای عمده به این طرح آمریکا و عشایر سنی وارد کند. فرماندهان آمریکایی در روزهای گذشته طرحی را از طریق پنتاگون به کنگره ارایه کرده‌اند که ضمن ارایه گزارش مالی از هزینه بودجه دو- سه میلیون دلاری آموزش عشایر سنی و پیشمرگه‌های کرد، خواهان دریافت مجوز و تامین مالی کافی برای گسترش این نوع آموزش‌ها و تجهیز نیروهای نظامی بیشتری برای مقابله با داعش هستند.

داعش رسیدن به جاده بلد- دجیل در محور بغداد- سامرا را تجربه کرد

نیروهای داعش روز شنبه موفق شدند برای نخستین بار خود را به جاده بلد- دجیل برسانند و این جاده را در تقریباً ۹۰ کیلومتری شمال بغداد قطع کنند. ارتش عراق مدعی است با کمک نیروهای حشد الشعبی (شبه نظامیان وابسته به گروه‌های شیعی مورد حمایت ایران) موفق شده‌است داعش را از این جاده عقب براند.

رسیدن به جاده دجیل- بلد در محور بغداد- سامرا برای داعش به لحاظ نظامی دارای اهمیت راهبردی است. داعش که در ماه‌های گذشته به کرات تلاش کرده تا خود را به این جاده برساند، از این تحرک دو هدف دارد. نخست آنکه جاده اصلی بغداد به شمال عراق را که از بلد به سوی سامرا می‌رود قطع کند و امکان تدارک و پشتیبانی از نیروهای عراقی حاضر در جبهه‌های شمالی، از جمله سامرا و بیجی، را کاهش دهد و دوم اینکه با دور زدن سامرا از جنوب، امکان محاصره این شهر و سپس تک نهایی برای تصرف آن را فراهم سازد.

گروه داعش هم‌اکنون در مناطق سنی‌نشین شمال و شرق سامرا حضور دارد و اکنون سعی می‌کند از منطقه سنی‌نشین ضلوعیه در شرق سامرا به سوی جنوب آن حرکت کرده و تسلط خود را بر جاده بلد- سامرا تثبیت کند. مدافعان شیعه سامرا نیز با آگاهی از اهداف عملیاتی داعش در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند مانع از ورود گروه داعش به سامرا و نیز مانع از رسیدن آن به جاده سامرا- بلد شوند.(منطقه درگیری در محور بلد- دجیل با شماره دو در نقشه ذیل مشخص شده‌است)

آمادگی شبه نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های کرد برای عملیات مشترک در منطقه جلولا و سعدیه

گزارش‌های دیگر از عراق حاکی است که در استان دیالی و در ۴۰ کیلومتری مرزهای غربی ایران، شبه نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های کرد وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق در حال آماده شدن برای حمله‌ای مشترک به داعش هستند. هدف این حمله آزادسازی دو شهر کوچک جلولا و سعدیه در نزدیکی سد حمرین است. فرماندهی عمومی نیروهای شیعه در این منطقه طی ماه‌های گذشته بر عهده هادی عامری رئیس سازمان بدر بوده‌است. فرمانده میدانی پیشمرگه‌های کرد نیز بر عهده محمود سنگاوی از فرماندهان کهنه‌کار اتحادیه میهنی است. هم هادی عامری و هم محمود سنگاوی از متحدین دیرینه و میدانی سپاه پاسداران ایران هستند و انتظار می‌رود اگر چنین حمله‌ای برای آزادی جلولا و سعدیه شروع شود دست‌کم مشاوران نظامی سپاه پاسداران ایران نیز در آن مشارکت داشته باشند اگر چه طی ماه‌های گذشته برخی گزارش‌ها از حمایت توپخانه ایران از نیروهای ضد داعش در منطقه جلولا نیز منتشر شده‌است.

جلولا و سعدیه منطقه‌ای شیعی – سنی و کردی –عربی و مرز مناطق کردنشین و شیعه‌نشین و سنی‌نشین در استان دیالی عراق است و برای شیعیان، کردها و نیز ایران اهمیت مواصلاتی بالایی دارد. هدف کردها بازپس‌گیری جلولا و سعدیه به عنوان دو شهری است که عمدتاً آنها را کردنشین می‌دانند، برای شبه نظامیان شیعه پاکسازی عمومی داعش از استان دیالی و ممانعت از نزدیک شدن آنها به بغداد مهم است و برای تهران نشان دادن توانایی‌اش در هدایت عملیات زنجیره‌ای زمینی علیه داعش و نیز نشان دادن عزم و اراده‌اش در دور کردن داعش از مرزهای جغرافیایی و امنیتی ایران.(منطقه حمله احتمالی شبه نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های کرد با شماره سه در نقشه مشخص شده‌است)

XS
SM
MD
LG