لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

اعتراض دموکرات‌ها و فعالان حقوق بشر به مقام‌های ارشد پیشنهادی ترامپ


از راست به چپ: جف سشنز، مایکل فلین، مایک پامپئو
از راست به چپ: جف سشنز، مایکل فلین، مایک پامپئو

در پی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، برای واگذاری دو پست مهم دادستانی کل کشور و ریاست سازمان سی‌آی‌ای به جف سشنز، سناتور آلاباما، و مایک پامپئو نماینده کانزاس، برخی منابع از «خشم» اعضای کنگره آمریکا از این تصمیم و اعتراض فعالان حقوق بشر به این روند خبر می‌دهند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ران وایدن، سناتور دموکرات از ایالت اورگن، روز جمعه، ۲۸ آبان، خبر داد که واکنش دموکرات‌ها به این خبر «بلافاصله و خشمگینانه بود.»

آقای وایدن افزود: «گروهی که رئیس جمهور منتخب برای رهبری کاخ سفید انتخاب کرده چکیده تفرقه‌انگیزترین بخش‌های سخنان او در جریان کارزار انتخاباتی‌اش است.»

از مایک پامپئو به عنوان مخالف جدی توافق هسته‌ای با ایران یاد می‌شود که تنها یک روز قبل نیز در توئیتر از اشتیاق خود برای لغو این توافق گفته بود.

جف سشنز هم به عنوان یکی از نزدیکان و چهره‌های وفادار به ترامپ از وعده ترامپ در رابطه با کشیدن دیوار در امتداد مرز آمریکا با مکزیک به شدت حمایت می‌کند و مخالف آن است که مهاجران غیرقانونی بتوانند به طریقی شهروندی آمریکا را کسب کنند.

پیش از این گزینه دونالد ترامپ برای پست مشاور امنیت ملی نیز اعلام شده بود که مایکل فلین، مدیر پیشین اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، فعالان حقوق بشر تصمیم دونالد ترامپ برای واگذاری پست‌های مهم به پامپئو، سشنز و فلین را محکوم کرده و می‌گویند که این انتصاب‌ها می‌تواند «دهه‌ها پیشرفت» به سمت برابری نژادی در آمریکا را باطل کند.

بنا بر این گزارش، این فعالان حقوق بشر همچنین هشدار داده‌اند که انتصاب‌های جدید دونالد ترامپ می‌تواند عملاً به قانونی شدن شکنجه در آمریکا منجر شود.

پامپئو و سشنز در گذشته اظهارات تندی درباره موضوعات نژادی، مهاجران، اسلام، و استفاده از شکنجه به زبان آورده‌اند و آقای فلین نیز اسلام را «سرطان بدخیم» نامیده است.

به نوشته گاردین، شریلین ایفیل، رئیس «صندوق آموزشی و دفاع قانونی انجمن ملی بهبود شرایط رنگین‌پوستان» که یکی از سازمان‌های اصلی حقوق شهروندی در آمریکا است انتقاد تندی را به‌ویژه علیه انتصاب جف سشنز بیان کرده است.

شریلین ایفیل در این باره گفته است که «جف سشنز از اول کار خود به عنوان دادستان تا نقش فعلی‌اش به عنوان سناتور، سابقه‌ای چندین و چند ساله در مخالفت با حقوق شهروندی و برابری دارد.»

وی افزود که «قابل تصور نیست که بشود ریاست اصلی امور انتظاماتی کشوری با این قوانین حقوق شهروندی به دست چنین فردی سپرده شود.»

سشنز که از سال ۱۹۹۷ به سنای آمریکا وارد شده نخستین عضو سنا بود که به حمایت از کارزار ترامپ در مخالفت با وضعیت موجود برخاست.

هیئتی از کمیته قضایی سنا قرار است احتمالاً در ماه ژانویه در مورد تأیید جف سشنز برای احراز مقام دادستانی کل تصمیم بگیرد.

یکی از گروه‌های لابی لیبرال به نام «مردم به سوی راه آمریکایی» روز جمعه خواستار برگزاری تظاهرات در مقابل کاخ کنگره آمریکا شد، با این تقاضا که سناتورها «با توجه به سابقه طولانی خط مشی و سخنان متعصبانه سشنز» به او رأی منفی بدهند.

جف سشنز پیش از این در دوره ریاست‌ جمهوری رونالد ریگان برای احراز یک پست قضایی مقابل کمیته‌ای از سنا حاضر شده بود، اما کمیته مربوطه به او رأی منفی داد.

به نوشته گاردین، علت این رأی منفی این بود که همکاران پیشین آقای سشنز شهادت دادند که وی برای اشاره به سیاه‌پوستان از واژه زننده‌ای معادل «کاکاسیاه» استفاده کرده، یکی از دادیارهای سیاهپوست را «پسرک» خطاب کرده و همچنین گفته است که کوکلوکس کلان «گروه خوبی بود تا این‌که فهمیدم اعضایش حشیش می‌کشند»؛ آقای سشنز اما این ادعاها را تکذیب می‌کند.

در حالی که جف سشنز و مایک پامپئو اکنون باید موافقت سنا را جلب کنند تا بتوانند سمت‌های دادستانی کل و ریاست سازمان سی‌آی‌ای را عهده‌دار شوند، مایکل فلین نیازی به کسب موافقت سنا برای عهده‌داری سمت مشاور امنیت ملی ندارد.

XS
SM
MD
LG