لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

درخواست برای توجه دولت روحانی به «مذاکره ملی»


شعبه خارج کشور گروه فعالان ملی-مذهبی و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه و نامه جداگانه‌ای، ضمن استقبال از توافق اتمی وین، خواستار تداوم «مصالحه خارجی با مصالحه داخلی» و همچنین «مذاکره ملی با میانجی‌گری دولت» شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، روز یک‌شنبه ۲۸ تیر، با اشاره به توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ خواستار آن شد که دولت «افزون بر تلاش برای حل و کاهش مشکلات اقتصادی و برخورد با فسادِ سیاسی،» برای برگزاری انتخاباتی «عادلانه و سالم» در پایان سال نیز تلاش کند.

این گروه متشکل از روحانیون اصلاح‌طلب در نامه خود به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تأکید کرد که دستیابی به این هدف «در گرو برقراری مذاکره‌ای ملی با میانجی‌گری دولت، در راستای کاهش بدبینی، تنش‌زدایی و نیز اعتمادسازی» بین نیروهای سیاسی است.

پس از توافق اتمی وین تعدادی از شخصیت‌های سیاسی ایران خواستار توجه دولت حسن روحانی به سیاست داخلی شده‌اند.

در همین حال آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید قم، روز جمعه ۲۶ تیر، با انتشار پیامی به دولت حسن روحانی هشدار داده‌است که «مراقبت و مدیریت کند تا مبادا فضای توافق با بیگانگان، منجر به درشتی و سخت‌گیری در داخل شود.»

وی در پیام خود خواستار آن شد که «حاکمیت همان‌گونه که به دنبال باز کردن درهای آشتی با کشورهای جهان است با عوامل تهدید در گشوده شدن و گشوده ماندن درهای آشتی با اهالی سیاست و فرهنگ کشور خود برخورد قاطع کند.»

در همین حال کنشگران ملی-مذهبی خارج از کشور نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که «مهم‌ترین بخش از استمرار سیاست تدبیر و امید در مذاکرات هسته‌ای، تداوم بخشیدن به مصالحه خارجی با مصالحه داخلی است.»

در این بیانیه که در وب‌سایت این گروه منتشر شده، همچنین «غلبه فضای سیاسی بر فضای امنیتی» و «بسط آزادی‌های اجتماعی و سیاسی» از جمله «پیش‌نیازهای» برگزاری دو انتخابات «مهم و سرنوشت‌ساز» پیش رو ذکر شده‌است.

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده‌است.

پیش از توافق اتمی وین، برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از تأثیر توافق احتمالی اتمی بر انتخابات مجلس دهم ابراز نگرانی کرده و درعین حال اعلام کرده بودند که نتیجه این مذاکرات تأثیری در نتیجه انتخابات مجلس آینده نخواهد داشت.

از جمله غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان در مجلس، ۹ آذر ۹۳ گفته بود: «ما نمایندگان... به آمریکایی‌ها با صراحت تمام می‌گوییم: مبادا گمان کنید که می‌توانید در قضیه مذاکرات با تهدید و تمدید، در انتخابات مجلس آینده دخالتی کنید و تأثیری به نفع خود ایجاد کنید.»

با این حال محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران روز شنبه، ۶ تیر، گفته بود که نتیجه مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ و «خروج از رکود»، در انتخابات پیش روی مجلس «خیلی می‌تواند تأثیر بگذارد.»

کنشگران ملی-مذهبی خارج از کشور در بیانیه خود همچنین «تعامل متقابل» ایران با آمریکا «تا مرحله بازگشایی مستقیم روابط دیپلماتیک رسمی» را «ضروری» دانسته‌اند.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تأکید کرده‌است که مذاکرات و در پی آن توافق جامع اتمی، سیاست ایران در مقابل آمریکا را «در هر صورت، هیچ تغییری» نخواهد داد و قرار نیست دو کشور دربارهٔ مسائل «گوناگون جهانی»، مذاکره «دوجانبه» و «منطقه‌ای» داشته باشند.

XS
SM
MD
LG