لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

شرط اخراج نشدن پناهندگان؛ ثبت نام فرزندان در مدارس


وزارت آموزش و پرورش از حضور بالغ بر ۳۶۰ هزار دانش‌آموز افغان مشغول به تحصیل در ایران خبر داده است
وزارت آموزش و پرورش از حضور بالغ بر ۳۶۰ هزار دانش‌آموز افغان مشغول به تحصیل در ایران خبر داده است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور از معتبر بودن معرفی‌نامه تحصیلی فرزندان مهاجران و پناهندگان برای جلوگیری از اخراج آنان خبر داد.

به گزارش ایلنا خبرگزاری کار ایران ، احمد محمدی‌فر گفت: در صورت برخورد نیروی انتظامی با مهاجران و پناهندگان، آنها با نشان دادن معرفی‌نامه تحصیلی فرزندانشان و با اعلام اینکه فرزندشان در مدرسه مشغول به تحصیل است، قطعاً نباید اخراج شوند.

محمدی‌فر همچنین دربارهٔ وضعیت ثبت نام‌های دانش‌آموزان مهاجر، گفت: در سال ۹۴، ۴۸ هزار دانش‌آموز مهاجر ثبت نام کردند، ولی ظاهراً تعدادی از این افراد علی رغم ثبت نام، به میل خودشان سر کلاس درس حاضر نشدند.

پیش از این خلیل‌الله بابالو رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش از حضور بالغ بر ۳۶۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل افغان در ایران خبر داده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:17 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا این مقام وزارت آموزش و پرورش پنجم اردیبهشت ماه با بیان این که شهریه تحصیلی دانش‌آموزان افغان بر اساس شیوه‌نامه ثبت نام و با در نظر گرفتن شرایط معیشتی خانواده‌ها تعیین شده، بیان کرد: این شهریه از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار ریال برحسب مقطع و پایه تحصیلی متفاوت است و تا کنون هیچ گزارشی از استان‌ها ارسال نشده که، دانش‌آموزی به دلیل عدم پرداخت شهریه ترک تحصیل کرده باشد.

این درحالی است که حتی اگر مدارس دولتی به همین مقدار شهریه اکتفا کرده و درخواست مبالغ بیشتر نکنند، مهاجران و پناهندگان بخصوص اگر بدون مدارک کافی در ایران حضور داشته باشند به دلیل شرایط دشوار معیشتی، از توان کافی برای پرداخت همین مقدار شهریه نیز برخوردار نیستند.

سعید پیوندی جامعه‌شناس و کارشناس آموزشی ساکن پاریس در تشریح وضعیت تحصیلی مهاجران و پناهندگان ساکن ایران که بخش اعظم آنان را افغان‌ها تشکیل می‌دهند از موانع متعددی که برای تحصیل آنان در ایران وجود دارد سخن گفته و نتیجه آن را جذب نشدن صدها هزار کودک افغان در نظام آموزشی ایران می‌داند.

بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان، در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر فاقد مدرک در ایران حضور دارد.

بدیهی است این مهاجران بدون مدرک به دلیل دشواری در یافتن شغل از عهده تأمین مخارج اولیه زندگی هم بر نمی‌آیند.

از سوی دیگر قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در امور بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۹۴ اعلام کرد که به کارگیری کارگران افغان در ۱۶ استان غربی و مرکزی ایران ممنوع است.

محمد تقی حسینی با اشاره به دستورالعمل کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی هدف از اتخاذ این تصمیم را مدیریت بهتر اتباع خارجی در این استان‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به افزایش جریمه به کارگیری نیروی کار غیر مجاز خارجی، مبلغ این جریمه را برای هر کارفرما روزانه ۱۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد.

اظهارات این مقام وزارت کار هشت ماه پس از اعلام وزارت کشور ایران مبنی بر ممنوعیت اقامت اتباع افغان در ۹ استان کشور و یک سال پس از بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت اشتغال اتباع بیگانه در ایران بیان می‌شود.

اسحاق جهانگیری در بخشنامه‌ای که تیرماه سال ۹۳ صادر کرد از وزارت کار ایران خواسته بود تا «به منظور کمک به حل معضل بیکاری و فراهم کردن شرایط ضروری برای ساماندهی اتباع بیگانه، همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و پیمانکاران مرتبط با آن‌ها، کارگران مورد نیاز خود را صرفاً از نیروی کار ایرانی تأمین نمایند».

مهرداد درویش‌پور، جامعه‌شناس مقیم سوئد در مصاحبه‌ای که پیش از این با رادیو فردا داشته ضمن انتقاد از رفتارهای مشابه با مهاجران و پناهندگان در ایران معتقد است اتخاذ سیاستی مدون که حقوق مهاجران و از جمله افغان‌ها را در کشور به رسمیت بشناسد و آنان را از حقوق شهروندی برابر برخوردار کند نخستین گام جدی است که باید برداشته شود.

جمهوری اسلامی ایران بعد از پاکستان بیشترین تعداد مهاجران افغان را در خود جای داده‌است. بر اساس گزارش‌ها حدود یک میلیون پناهنده افغان با داشتن مدرک و کارت اقامت در ایران زندگی می‌کنند و برای ۵۰۰ هزار تن دیگر نیز روادید صادر شده‌است.

XS
SM
MD
LG