لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۶

شهردار سابق نیویورک به تیم وکلای رضا ضراب اضافه شد


رضا ضراب، تاجر مشهور ایرانی‌تبار تبعه ترکیه که در آمریکا زندانی است.
رضا ضراب، تاجر مشهور ایرانی‌تبار تبعه ترکیه که در آمریکا زندانی است.

رضا ضراب، تاجر مشهور ایرانی‌تبار تبعه ترکیه که به اتهام دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در نیویورک زندانی است، رودولف دبلیو جولیانی، شهردار سابق این شهر را به تیم حقوقی خود اضافه کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، پرونده آقای ضراب به یکی از مشکلات میان روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، در ماه گذشته، آقای جولیانی به همراه مایکل ب. موکیزی، یک وکیل برجسته دیگر برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به این کشور سفر کردند.

از مایکل ب. موکیزی، دادستان کل سابق آمریکا، نیز به عنوان یکی از افراد نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یاد می‌شود.

فردی که نخواسته نامش فاش شود این اطلاعات را در اختیار نیویورک تایمز گذاشته و افزوده که این سفر به خواسته رضا ضراب صورت گرفته بود.

جولیانی دارای روابط بسیار نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است و سفر وی به ترکیه، گمانه‌هایی را دربارهٔ ورود سطوح بالای حکومتی در آمریکا به پرونده رضا ضراب مطرح کرده است.

آقای اردوغان پیش از این به طور علنی بازداشت ضراب در آمریکا را محکوم کرده بود.

ترامپ نیز در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره از گرم‌تر شدن رابطه با ترکیه سخن می‌گفت.

رضا ضراب، ۳۳ ساله که در ایران متولد شده و در کودکی به ترکیه مهاجرت کرده، دارای تابعیت ایران و ترکیه است. وی در فروردین ماه سال ۹۵ در فلوریدای آمریکا بازداشت شد.

علاوه بر اتهام‌های وارده به او در مورد نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نامش در کنار پرونده بابک زنجانی، مؤسسه آمنه اردوغان، همسر رجب طیب اردوغان، یا پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه نیر به میان کشیده شده‌است. آقای ضراب اتهام‌های وارده به خود را رد کرده است.

پیش از این نیز بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه در دیدار با لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا خواستار آزادی رضا ضراب، سرمایه‌دار و بازرگان ایرانی‌تبار زندانی در آمریکا شده بود.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، آقای بوزداغ در دیدار با خانم لینچ، رضا ضراب را یک شهروند ترکیه که بر اساس قوانین و مقررات تجاری این کشور عمل کرده، معرفی کرده و افزوده بود که پرونده وی سیاسی شده است.

این در حالی است که دادستان پرونده رضا ضراب، برادر او، محمد ضراب را نیز متهم به «توطئه» برای انجام معاملات مالی به‌جایِ -یا- به سودِ نهادهای تجاری، دولتی یا شرکت‌های تحت کنترل تهران کرده است.

هواپیمایی ماهان یا بانک ملت از جمله این شرکت‌ها و نهادها هستند.

دادستانی آمریکا می‌گوید محمد ضراب، ۳۸ ساله، نیز مانند برادرش دارای تابعیت هر دو کشور ایران و ترکیه است، اما برخلاف رضا ضراب که در ایالات متحده در بازداشت به‌سر می‌برد، محمد ضراب اکنون در ترکیه و آزاد است.

به گفته دادستان‌های ایالات متحد، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ -زمانی که تحریم‌های اتمی ایران نیز در کنار دیگر تحریم‌های جاری، هنوز پابرجا بود- اقدامات رضا و محمد ضراب، جمشیدی و نجف‌زاده علاوه بر هواپیمایی ماهان به بانک ملت و شرکت ملی نفت ایران نیز سود رسانده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده اظهار داشته که گروه ضراب‌ها و دو متهم دیگر از شبکه‌ای بین‌المللی در ایران، ترکیه، امارات متحده عربی و جاهای دیگر برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کردند.

از جمله شرکت‌های وابسته به این «شبکه» به «رویال هولدینگ» در ترکیه، صرافی «دوراک»، «فلاش دوویز» در ترکیه یا «النفیس» در امارات متحده عربی اشاره شده است.

XS
SM
MD
LG