لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۷

روحانی: دولت از هیچ شخص و قدرتی نخواهد ترسید


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

رئیس جمهوری ایران روز یک‌شنبه ۱۶ شهریور، در سفر خود به استان خراسان رضوی، با اشاره به موضوع «بورسیه‌های غیر قانونی» تاکید کرد که دولت در راه مبارزه با فساد و در راه توسعه کشور «از هیچ شخص و قدرتی» نخواهد ترسید.

حسن روحانی همچنین با تاکید بر اینکه با ون و پاسبان، فرهنگ درست نمی‌شود، تفکیک جنسیتی را «سخیف کردن» موازین اسلام خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی تصریح کرد: «دولت هر آنچه را که در راه مبارزه با فساد و راه توسعه کشور نیاز است انجام خواهد داد و در این راستا از هیچ شخص و قدرتی نخواهد ترسید.»

وی اضافه کرد: «لابد شما می‌گویید چرا نمی‌ترسید، دیگران چیزهای بسیار دارند که می‌توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت شما را از گردش بیاندازند؟»

به نوشته خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی تاکید کرد: «من به شما خواهم گفت این چنین نخواهد شد، چرا؟ زیرا تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود.»

از زمان شروع به کار دولت حسن روحانی گزارش‌های زیادی درباره تخلف‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، منتشر شده‌است. از جمله این تخلف‌ها موضوع «بورسیه‌های غیر قانونی» است که افشای آن یکی از دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم، در جلسه ۲۹ مرداد ماه مجلس بود.

به گفته مقامات وزارت علوم و برخی از نمایندگان مجلس، بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر در دولت پیشین از «بورسیه غیر قانونی» استفاده کرده‌اند و برخی از آنان حتی «کف معدل آیین‌نامه‌ها را نیز نداشته‌اند.»

آقای روحانی در سخنان خود با اشاره به این موضوع تصریح کرد: «واقعا ما دچار حیرت شدیم که چرا؟... آدم بخواهد استاد فرزندان مردم شود با تقلب؟... بعد در آن تقلب دربیاید و بعد عده‌ای بنویسند سرگشاده و غیرسرگشاده و تهدید کنند؟ مگر این دولت از تهدید می‌ترسد؟»

همزمان با سخنان آقای روحانی، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز یک‌شنبه بدون اشاره به جزئیات پرونده «بورسیه غیر قانونی» از تکمیل این پرونده خبر داده‌است.

محمد علی، نجفی، سرپرست وزارت علوم، نیز شنبه ۱۵ خرداد، از انتخاب اعضای کمیته پیگیری «بورسیه غیر قانونی» خبر داد و گفت در روز دوشنبه هفته جاری اولین جلسه این کمیته با اعضای منتخب آن برگزار خواهد شد.

روحانی: «با پاسبان فرهنگ درست نمی‌شود»؛ «همه حجاب را دوست دارند»

رئیس جمهوری ایران، در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «فکر می‌کنیم تعالی بخشیدن جامعه، ون و مینی‌بوس و پاسبان و سرباز است، با این‌ها فرهنگ درست نمی‌شود.»

وی اضافه کرد: «ما باید برای ارتقای اخلاق، نشاط در جامعه و نحوه رفتار با جوانان جامعه راه علمی بیابیم، مدام می‌گویند دختر و پسر را جدا کنیم؟»

آقای روحانی با اشاره به مخالفت آیت الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، با کشیدن دیوار در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها افزود: «این‌ها هو کردن اسلام و سخیف کردن موازین اسلام است و چیز دیگری نیست.»

وی اضافه کرد: «در یک زمانی در اول انقلاب یک آقایی به من گفت این پیاده‌رو خیلی مشکل دارد... زن و مرد در یک پیاده‌رو راه می‌روند و تنها راهش دیوار است و باید وسط دیوار بکشیم، گفتم پس لطفا دیوارش کوتاه باشد ما بتوانیم افراد را پیدا کنیم، واقعاً با این حل می‌شود؟»

سخنان آقای روحانی در حالی است که در ماه‌های گذشته موضوع حجاب و تفکیک جنسیتی، موضوع بحث مسئولان دولت حسن روحانی با دیگر نهادهای حکومتی، نظیر مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران و نیروی انتظامی بوده‌است.

در آخرین اتفاق، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، یک‌شنبه ۱۶ شهریور، به اقدام نیروی انتظامی برای ممنوع اعلام کردن اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس شهیندخت مولاوردی تصریح کرد: «اشتغال برای برخی زنان در این اماکن ضروری است و خرج زندگی خود را از این راه به دست می‌آورند. آیا باید به دنبال این ممنوعیت، آنها دزدی کنند؟»

رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی روز شنبه، ۸ شهریور اعلام کرده بود که اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها، قهوه‌خانه‌ها و «فضای عمومی» سفره‌خانه‌های سنتی، «طبق قانون» ممنوع است.

پیش از این نیز وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصمیم شهرداری تهران، تفکیک جنسیتی کارکنان را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی دانسته و خواستار لغو این دستورالعمل شده بود.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «والله و بالله در عصر و دنیای ما، راهی جز اقناع نسل جوان نداریم؛ با زور نمی‌شود بیاییم اینجا یا آنجا را ببندیم، نمی‌شود؛ دو چیز یاد گرفته‌ایم دیوار و فیلتر که فکر می‌کنیم با این حل می‌شود.»

وی اضافه کرد: «خب شما فیلتر درست می‌کنید او می‌رود فیلترشکن درست می‌کند.»

این سخنان آقای روحانی پس از آن بیان می‌شود می‌شود که موضوع مجوز خدمات تلفن همراه نسل سوم و چهارم و سرعت اینترنت تلفن‌های هوشمند مورد اعتراض تعدادی از چهره‌های اصول‌گرا و روحانیون محافظه‌کار در ایران قرار گرفته‌است.

حسن روحانی در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود این‌گونه اظهارنظر کرد که «همه حجاب و عفاف را دوست دارند، زیرا حجاب موجب استحکام خانواده‌ها می‌شود.»

او افزود که «قرآن نیز فلسفه حجاب را تأمین امنیت می‌داند و این راه تأمین امنیت باید به وسیله عالمان و فرهیختگان پیدا شود.»

XS
SM
MD
LG