لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

درخواست روحانی برای محکوم کردن کانال‌های متخاصم شیعه و سنی


حسن روحانی که در بیست و هشتمین «همایش بین‌المللی وحدت اسلامی» ۷ ژانویه ۲۰۱۵.
حسن روحانی که در بیست و هشتمین «همایش بین‌المللی وحدت اسلامی» ۷ ژانویه ۲۰۱۵.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۱۷ دی، گفت: «اگر یک کانال تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه یا به نام دفاع از اهل سنت در برابر دیگر مذاهب می‌ایستد با صدای واحد آن را محکوم کنیم.»

به گزارش ایرنا، آقای روحانی که در بیست و هشتمین «همایش بین‌المللی وحدت اسلامی» سخن می‌گفت افزود: «اگر ما دنبال وحدت و اتحاد هستیم اگر کسی به مقدسات مذهب دیگر اهانتی روا می‌دارد، با صدای واحد او را مطرود و محکوم کنیم.»

این اظهارات حسن روحانی سه روز پس از آن بیان می‌شود که محمد پورفلاح، معاون وزیر اطلاعات ایران، خبر داد که در ایران دفاتر ۱۷ شبکه ماهواره‌ای که به «اسم شیعه» راه‌اندازی شده به جرم تفرقه‌اندازی تعطیل شده‌اند.

چند روز پیش از آن، استاندار قم از دریافت نامه‌ای از شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب لبنان، خبر داده بود که در آن از برنامه‌های این شبکه‌های ماهواره‌ای شکایت کرده بود.

حسن روحانی روز چهارشنبه در ادامه سخنانش گفت: «معنای وحدت و اتحاد این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد. معنایش سعه صدر است. معنایش مداراست.»

این گفته‌های حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که برخی از روحانیون شیعه در سال‌های گذشته به اهل سنت حمله لفظی کرده‌اند.

از جمله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز ۲۶ اسفند پارسال، مسلمانان سنی را معتقدان به «دین ناحق» خوانده و گفته بود: «باید کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند».

در همین حال، حمیدرضا پشنگ، دبیر مجمع نمایندگان سنی مجلس ۲۴ فروردین امسال خواستار آن شده بود که توهین به مقدسات و علمای اهل سنت جز خطوط قرمز نظام قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG