لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

روحانی: به تقاضای دفاع از پایتخت‌های اسلامی پاسخ مثبت می‌دهیم


هم‌زمان با رونمایی از بخشی از تجهیزات سامانه پدافند موشکی اس۳۰۰ در مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در این مراسم به «دفاع» ایران از بغداد و دمشق اشاره کرده و گفت اگر کشورهای دیگر مسلمان برای دفاع از پایتخت‌هایشان در برابر «تروریسم و یا صهیونیسم» تقاضای کمک کنند، ایران به آن پاسخ مثبت خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی این مطلب را روز یکشنبه ۲۹ فروردین در مراسم رژه نیروهای مسلح ارتش بیان کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: «من در این جا به صراحت اعلام می‌کنم همان‌طور که چند روز پیش در حضور سران کشورهای اسلامی به صراحت اعلام کردم، قدرت جمهوری اسلامی ایران و قدرت نظامی ما و قدرت سیاسی و اقتصادی ما علیه همسایگان ما و کشورهای جهان اسلام نیست، ما قدرت کشورهای اسلامی را قدرت خودمان می‌دانیم و قدرت خودمان را هم قدرت کشورهای اسلامی می‌دانیم.»

روحانی ادامه داد: «در آنجا که سران کشورهای اسلامی حضور داشتند گفتم آن روز که بغداد در برابر تروریست‌ها در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران بود که به ندای ملت و دولت و ارتش عراق پاسخ مثبت داد و از دروازه‌های بغداد و حرم‌های مطهر و عتبات دفاع و ایستادگی کرد، آن روز که دمشق در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان ما بودند که به ندای ملت و دولت سوریه پاسخ مثبت دادند و با اعزام مستشاران از پایتخت این کشور و حرم‌های مطهر دفاع کردند.»

رئیس جمهور ایران تأکید کرد: «بنده همچنین در آنجا گفتم که اگر فردا پایتخت شماها هم توسط تروریسم و یا صهیونیسم در خطر قرار بگیرد، آن قدرتی که به شما پاسخ مثبت خواهد داد، اگر شما تقاضای کمک کنید، آن جمهوری اسلامی ایران است.»

حسن روحانی همچنین افزود: «آنکه می‌گوید ما قدرت سخت نیاز نداریم ساده‌لوح است و آنکه می‌گوید قدرت نرم نیاز نداریم نگاهش کوته‌بینانه است.»

سخنان حسن روحانی در مورد «دفاع» ایران از دیگر پایتخت‌های اسلامی در حالی بیان می‌شود که شمار زیادی از کشورهای مسلمان نسبت به «مداخله» ایران در امور سوریه و عراق و دیگر کشورهای عربی اعتراض کرده و روابط آنها با ایران بر سر این موضوع با تنش روبه‌رو است.

در همین رابطه، سازمان همکاری اسلامی نیز روز جمعه ۲۷ فروردین با صدور بیانیه‌ای با انتقاد شدید از ایران، جمهوری اسلامی را به «ادامه حمایت از تروریسم» و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله سوریه و یمن متهم کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:06 0:00
لینک مستقیم

رونمایی از بخش‌هایی از سامانه اس-۳۰۰ در روز ارتش

بخش‌هایی از سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ برای نخستین‌بار در مراسم رژه روز ارتش در تهران به نمایش درآمد.

خبرگزاری فارس در گزارشی، تصاویر رونمایی از برخی تجهیزات سامانه موشکی دوربرد اس ۳۰۰ در جریان رژه امروز (۲۹ فروردین) نیروهای سه‌گانه ارتش و قرارگاه پدافند هوایی نزدیک آرامگاه روح‌الله خمینی را منتشر کرد.

با این حال این خبرگزاری نوشته که «موشک‌های این سامانه در رژه حاضر نبود و تنها بخش‌هایی از این سامانه شامل رادار، پست فرماندهی و ارتباطات به نمایش گذاشته شد.»

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به تازگی اعلام کرد که مرحله نخست قرارداد اس‌۳۰۰ اجرایی شده‌است.

سامانه موشکی اس-۳۰۰ یک سامانه موشکی سطح به هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌ها است.

این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شد و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

قرارداد خرید سامانه اس-۳۰۰ در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو امضا شد و قرار بود روسیه پنج آتشبار از این سیستم موشکی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد.

مخالفت اسرائیل و آمریکا با فروش این سامانه به ایران باعث شد دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه در سپتامبر ۲۰۱۰ با صدور فرمانی تحت عنوان «تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد»، تحویل این سامانه به ایران را ممنوع کند.

پس از مذاکرات جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سال گذشته شمسی دستور لغو ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران را صادر کرد.

سخنان روحانی درباره وابستگی نیروهای مسلح به احزاب یا جناح‌ها

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود در مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی گفت افرادی که در ارتش یا سایر نیروهای مسلح خدمت می‌کنند نباید به حزب و جناحی «وابسته» باشند و دیپلمات‌ها و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «هدف واحدی» را دنبال می‌کنند.

آقای روحانی با اشاره به جمله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «ارتش به کل ملت ایران تعلق دارد»، افزود: «یا یک فرد در ارتش می‌ماند و یا به حزب و گروهی تعلق پیدا می‌کند و سومی ندارد. اگر می‌خواهد به حزب و جناحی وابسته باشد نباید در ارتش باشد و اگر در ارتش است نباید به حزب و جناحی وابسته باشد.»

وی ادامه داده که «البته این کلام راجع به کل نیروهای مسلح صادق است و امام به صراحت راجع به بقیه نیروهای مسلح هم با همین صراحت سخن گفتند.»

سخنان وی می‌تواند اشاره‌ای باشد به فعالیت‌های سپاه پاسداران که متهم است با استدلال دفاع از «اصول و ارزش‌های انقلاب»، در انتخابات دخالت کرده و تصمیم‌های سیاسی-جناحی اتخاذ می‌کند.

XS
SM
MD
LG