لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

روحانی: حق نداریم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با دخالت حاکمیت در «زندگی خصوصی مردم» مخالفت کرده و افزوده که نمی‌توان به بهانه «سوءاستفاده» از ابزارهای ارتباطی، آنها را تعطیل کرد.

به گزارش روز دوشنبه (۱۶ فروردین‌ماه) خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی این اظهارات را در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرده‌است.

روحانی گفته «ما حق نداریم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم. مهم‌ترین اصل امانت است و مردم باید به ما اعتماد کنند.»

وی افزوده که «نکند خدای نکرده مردم یک شبکه اجتماعی بیگانه را امین بدانند و به آن اعتماد کنند اما به یک شبکه داخلی اعتماد نکنند، نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیافتد.»

رئیس جمهور به مقام‌های وزارت ارتباطات گفته که آنها «امین» شهروندان هستند و باید بدانند که گوش کردن «مکالمات مردم» در واقع «خیانت در امانت» است.

روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز «ابزارهای ارتباطی جزئی لاینفک از زندگی است»، به افرادی که به بهانه «امکان سوءاستفاده» به کسانی که به همه چیز «نه» می‌گویند انتقاد کرده‌است.

وی گفته «اگر از علم سوءاستفاده شده‌است، نمی‌توانیم بگوییم که باید آن را تعطیل کرد همانگونه که در نوشته‌ای توهین و خلافی انجام شده نمی‌توان گفت همه قلم‌ها را باید شکست.»

به گفته روحانی «ممکن است چاقویی دست فردی را بریده باشد، نمی‌توان همه چاقوها را جمع کرد چرا که زندگی مختل می‌شود. برخی افراد ابزاری دارند و آن نه گفتن به همه چیز است.»

اگر موضوعی در انحصار نهادی باشد «دردسر ایجاد می‌کند»

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «فضای امروز پس از برجام باید مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد»، بر جذب سرمایه داخلی در دوران پسابرجام و توسعه صنعت آی‌تی و آی‌سی‌تی تأکید کرده‌است.

وی در اظهاراتی کنایه‌آمیز مخالفت خود با «انحصار» را بیان کرده و افزوده «هر موضوع و علم و دانشی اگر در انحصار قرار گرفت با مشکل مواجه می‌شود.»

وی «پیشرفت» را در گروی «رقابت سالم» دانسته و ادامه داده که «اگر موضوعی در انحصار دولت یا نهادی باشد دردسر ایجاد می‌کند.»

روحانی خطاب به مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفته «اگر اکنون در دنیا رقابت نبود آیا شما با همین قیمت خدمات ارتباطی به مردم ارائه می‌کردید؟ رقابت باعث می‌شود که قیمت را کاهش دهید و کیفیت را بالا ببرید.»

این سخنان حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی نام برده می‌شود که انحصار بخش‌های مهمی از اقتصاد کشور مثل راه و ساختمان، انرژی و مخابرات را در دست خود گرفته‌است.

سهام شرکت مخابرات ایران حدود پنج سال پیش در یک معامله بی‌سابقه در تاریخ ۵۰ ساله بورس ایران طی نیم ساعت به ارزش هشت هزار میلیارد تومان به سه شرکت زیرمجموعه سپاه پاسداران واگذار شد.

شرکت مخابرات در پنج سال گذشته رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که با توجه به مالکیت ۵۱ درصدی سپاه بر این شرکت، این نهاد نظامی بیشتر از دولت سود کرده‌است.

XS
SM
MD
LG