لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

دفاع دوباره روحانی از برجام؛ انتقاد لاریجانی از توهین به رئیس جمهور


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی در واکنش به انتقادها از دولت در خصوص «برجام»، بار دیگر از این توافق‌نامه دفاع کرده و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز حملات به رئیس جمهوری ایران با عبارات «نسنجیده» را اقدامی «نادرست» دانسته و خواستار «وفاق ملی» در شرایط پسابرجام شده‌است.

به گزارش ایرنا، آقای روحانی روز یک‌شنبه (۲۴ مرداد) در جمع گروهی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفته که «خوشبینی به برجام به معنای خوشبینی به آمریکا نیست.»

رئیس جمهوری ایران این مطلب را در پاسخ به آن‌دسته از روحانیون و محافظه‌کارانی گفته که مدت‌هاست از اینکه دولت یازدهم به آمریکا «خوش‌بین» است، ناراحت هستند.

این دسته از محافظه‌کاران منتقد دولت می‌گویند توافق‌نامه «برجام» آن‌طور که دولتی‌ها اعلام می‌کنند برای جمهوری اسلامی سود چندانی نداشته‌است.

حسن روحانی نیز در پاسخ گفته که «برجام شرایط را برای پیشرفت اقتصادی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم کرده‌است.»

به گفته وی «با اجرای برجام تاکنون ۸۲ تفاهم و قرارداد با کشورهای خارجی منعقد شده که تاکنون ۲۹ قرارداد آن اجرایی شده‌است.»

رئیس جمهوری ایران همچنین اضافه کرده که «صهیونیست‌ها و برخی کشورهای جنوبی خلیج فارس از برجام ناراحت هستند.»

برخی از محافظه‌کاران و روحانیون در ایران از دیگر مخالفان و منتقدان توافق‌نامه «برجام» هستند که حسن روحانی در سخنرانی خود به نام آنها هیچ اشاره‌ای نکرده‌است.

احمد علم‌الهدی، احمد خاتمی، حمید روحانی و کاظم صدیقی از جمله روحانیونی هستند که در ۱۰ روز گذشته انتقادهای بسیار تندی متوجه حسن روحانی و سیاست خارجی دولت یازدهم و توافق‌نامه «برجام» کرده‌اند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی روز جمعه (۱۵ مرداد) حسن روحانی را فرد «ساده‌لوحی» توصیف کرد که معتقد است ایران به‌واسطه توافق اتمی به «عزت» رسیده‌است.

حمید روحانی، رئیس مرکز تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، هم در روزهای اخیر به دلیل آنچه «خیانت به کشور و دروغ و دوری از ولایت» توصیف می‌کند خواستار محاکمه حسن روحانی شده‌است.

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز بی‌آنکه به نام حسن روحانی اشاره‌ای بکند، مقام‌های کشور را «بدبخت‌هایی» نامیده که می‌گویند «موشک نمی‌خواهیم.»

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری هم در واکنش به این حملات اعلام کرده که دولت از تعدادی از روحانیونی که در روزهای گذشته به حسن روحانی «هتاکی» کرده‌اند، به دادگاه ویژه روحانیت شکایت خواهد کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به حملات علیه حسن روحانی واکنش نشان داده و در صحن علنی روز یک‌شنبه مجلس گفته «به کار بردن بعضی از عبارات نسنجیده در مورد مقامات مسئول و رئیس جمهوری کار نادرستی است.»

لاریجانی در واکنش به اخطار محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس که از «اهانت صریح به رئیس جمهوری در روزهای اخیر از تریبون‌های رسمی» انتقاد کرده، افزوده که «اخطار ایشان به معنایی وارد است؛ ما در شرایط فعلی نیازمند وفاق ملی هستیم.»

محمود صادقی گفته بود که «در شرایطی که ما نیاز داریم برای پیگیری تعهداتی که بیگانگان به ما در توافق هسته‌ای داده‌اند از دولت پشتیبانی قاطع کنیم و حاکمیت یکپارچه‌ای را در برابر بیگانگان نشان دهیم، این گونه اظهارات آن هم از تریبون‌های رسمی کشور مخالفت آشکار با یکپارچگی و یگانگی نظام است.»

علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس هم گفته که قوه قضائیه می‌تواند موضوع «توهین» به رئیس جمهوری را بررسی کند.

XS
SM
MD
LG