لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

روحانی: قادریم سایر مسائل را هم پای میز مذاکره حل و فصل کنیم


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

با وجود تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر این‌که ایران با آمریکا دربارهٔ مسائل «گوناگون جهانی و منطقه‌ای» مذاکره نخواهد کرد، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با اشاره به دست‌یابی به توافق هسته‌ای می‌گوید که «قادریم سایر مسائل را هم در منطقه و جهان پای میز مذاکره حل و فصل کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی، روز یکشنبه ۴ مرداد، در یک سخنرانی در سنندج تأکید کرد که «پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مسئله سیاسی جهان یعنی موضوع هسته‌ای را پای میز مذاکره حل و فصل کرده‌ایم؛ بنابراین قادریم سایر مسائل را هم در منطقه و جهان پای میز مذاکره حل و فصل کنیم.»

وی اضافه کرد: «همان‌طور که از سنندج دفاع می‌کنیم از دهوک و اربیل و سلیمانیه... دفاع خواهیم کرد.»

رئیس جمهوری ایران تصریح کرد: «عراق و تمام منطقه‌مان را از تروریست‌ها... پاک خواهیم کرد.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم

دو روز پیش از گفته‌های آقای روحانی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود که حسن روحانی و محمدجواد ظریف «به روشنی اعلام کرده‌اند» که با توجه به توافق اتمی «آماده‌اند در خصوص مسائل منطقه‌ای مذاکره کنند».

با این حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به آقای کری گفته‌است که اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت ایران از «متحدین منطقه‌ای‌اش» در مبارزه با حکومت اسلامی (داعش سابق)، «هیچ‌گونه ارتباطی» به توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ ندارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه، ۲۷ تیر، گفته بود که جمهوری اسلامی با آمریکا دربارهٔ مسائل «گوناگون جهانی»، «دوجانبه» و «منطقه‌ای» مذاکره نخواهد کرد.

سه روز پس از آن نیز علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، تأکید کرد که سیاست‌های منطقه‌ای ایران پس از توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نه تنها تغییری نمی‌کند، بلکه تقویت هم می‌شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد ادامه سیاست قبلی خود در برابر آمریکا، با وجود توافق جدید هسته‌ای با غرب، این سخنان را «نگران‌کننده و مایه تشویش خاطر» دانسته‌است.

«در اتاق سیاسی‌تان خانه‌تکانی کنید»

آقای روحانی در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود با اشاره به تهدیدهای مقام‌های آمریکا، افزود: «طرف مقابل متأسفانه در سرزمین خود مشکلات فراوان دارد و... گاهی دچار لغزش‌ها و خطاهای نابه‌جا می‌شود.»

وی خطاب به مقامات آمریکا گفت: «تصمیم بگیرید در اتاق سیاسی‌تان خانه‌تکانی کنید. پایه‌های آن میزی که از او حرف می‌زنید درهم شکسته است.»

در روزهای گذشته برخی از مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای به دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی، گزینه نظامی در برابر ایران را نیز حفظ می‌کند.

در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته‌است که گزینه نظامی تنها به عنوان بدیلی برای توافق اتمی با ایران بوده‌است.

XS
SM
MD
LG