لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

چهار شرکت لبنی ایران مجوز صادرات به روسیه گرفتند


روسیه به چهار شرکت لبنی ایران مجوز صادرات محصول به این کشور را داده‌ است. این شرکت‌ها از روز سه‌شنبه ۲۹ دی می‌توانند صادرات به روسیه را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، قبلاً دو کشور بر سر صادرات فرآورده‌های لبنی ایران به روسیه توافق کرده بودند، اما برای انجام این کار منتظر مجوز اداره فدرال نظارت بر محصولات دامی و بهداشت گیاهی به شرکت‌های ایرانی بودند.

شرکت‌های شیر پاستوریزه پارس پگاه، لبنیاتی گلپایگان پگاه، شرکت کاله و شیر پاستوریزه تهران پگاه فعلاً موفق شده‌اند چراغ سبز روسیه برای صادرات محصولات خود به این کشور را دریافت کنند.

این گزارش می‌گوید که قبلاً قرار بود مجوز صادرات فرآورده‌های لبنی به روسیه از ۱۵ فوریه (۴۵ روز دیگر) داده شود، اما دولت مسکو مایل است که تجارت دوجانبه را هرچه زودتر گسترش دهد.

خبرگزاری ایتارتاس در گزارش‌ خود می‌نویسد که محصولات ایرانی هم‌اینک در برخی از بازارهای روسیه جایگزین اقلام پیشین صادراتی ترکیه شده‌اند که از آن‌جمله می‌توان به خیار و کیوی ایرانی اشاره کرد و گوجه فرنگی ایرانی نیز قرار است راهی بازار روسیه شود.

در این میان، خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه گزارش داد که محمد حجتی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با همتای روسی خود نیکولایوویچ تکاچف از صدور مجوز صادرات ۲۵ شرکت ایرانی به روسیه شامل ۱۹ شرکت شیلات، چهار شرکت لبنی و دو شرکت طیور خبر داده‌ است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ایران واردکننده گوشت قرمز است، گفت که واردات گوشت از روسیه منعی ندارد، مجوز واردات محصولات پروتئینی گوشت قرمز برای یک شرکت دامی روس صادر شده و شرایط دو شرکت دامی دیگر نیز در دست بررسی بازرسان ایرانی است.

در این میان تکاچوف نیز در اظهاراتی از تمایل روسیه برای صادرات غلات به ایران خبر داده‌ است. به گفته وی، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن انواع غلات در روسیه تولید و ۳۰ میلیون تن آن صادر می‌شود.

ایران یکی از واردکننده‌های عمده غلات است و این محصولات چند سالی است که در صدر فهرست واردات کشور قرار دارد.

خبرگزاری ایتارتاس می‌نویسد که در سال ۲۰۱۵ روسیه بیش از ۴۸۴ میلیون دلار محصولات کشاورزی به ایران صادر کرده که سهمی ۳٫۱ درصدی در کل صادرات کشاورزی این کشور داشته‌ است.

پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور نیز تحریم‌هایی علیه اتحادیه اروپا وضع کرد.

روسیه اخیراً نیز بعد از سقوط جنگنده خود از سوی ترکیه در مناطق مرزی سوریه، تحریم‌هایی علیه آنکارا وضع کرد. روسیه واردات میوه، محصولات لبنی، شیلات و سبزیجات را از اروپا متوقف کرده‌ است.

در روسیه، ارزش بازار فرآورده‌های لبنی، ماهی، سبزیجات، میوه و دیگر محصولاتی که واردات آن از اروپا ممنوع شده‌است، تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اعضای اتحادیه اروپا تأمین‌کننده ۳۱ درصد گوشت، ۴۳ درصد لبنیات و ۳۲ درصد میوه و سبزیجات روسیه بودند.

XS
SM
MD
LG