لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

روسیه می‌گوید هفت روز است حلب را بمباران نکرده است


ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه

مقام‌های روسیه می‌گویند جنگنده‌های روسی و سوری طی هفته گذشته به مواضع مخالفان بشار اسد در شهر حلب حمله نکرده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه (چهارم آبان) خبرگزاری رویترز، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته از هفت روز پیش از این که مسکو اعلام کرد پرواز جنگنده‌ها بر فراز حلب را «به طور کامل» متوقف می‌کند، کماکان این وضعیت ادامه داشته است.

به گفته وی، هواپیماهای روسی و سوری حتی به حلب «نزدیک» هم نشده‌اند، چه برسد به اینکه این منطقه را بمباران کرده باشند.

کوناشنکوف افزوده شش دالان امنی که از روز پنج‌شنبه هفته گذشته و در جریان آتش‌بس ۴۸ ساعته یک‌طرفه روسیه باز شده بود، هنوز هم باز است و ۵۰ زن و کودک با حمایت روسیه، عصر روز دوشنبه از طریق این دالان‌ها از حلب خارج شده‌اند.

اظهارات وی در شرایطی بیان شده که دیده‌بان حقوق بشر سوریه از آغاز حملات هوایی ارتش سوریه و روسیه به مناطق تحت مخاصمه در حلب خبر داده‌اند.

با این حال گزارشی از کشته‌شدن کسی در اثر این حملات منتشر نشده است.

شهر حلب که پرجمعیت‌ترین شهر سوریه است، به دو قسمت شرقی که در اختیار مخالفان است و بخش غربی که در دست نیروهای دولتی است، تقسیم شده است.

روسیه، مخالفان را به ممانعت از خروج مردم از منطقه شرقی این شهر متهم می‌کند و مخالفان نیز می‌گویند نظامیان روسیه و سوریه با مخفی‌شدن در اطراف دالان‌هایی که امن اعلام شده، قصد هدف گرفتن آنها را دارند.

مخالفان بشار اسد، آتش‌بس را به دلیل پیشنهاد نکردن گزینه دیگری به جز خروج از بخش شرقی حلب برای افرادی که قصد ماندن دارند، قبول نکرده‌اند.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نسبت به هدف قرار دادن غیرنظامیان سوری از سوی ناوگروه دریایی روسیه که عازم سوریه است، هشدار داده است.

وی افزوده این ناوگروه احتمالاً برای افزایش توان روسیه در جنگ سوریه و انجام حملات هوایی بیشتر به این شهر عازم سوریه شده است.

آن‌طور که رویترز گزارش کرده، این ناوگروه روز جمعه از کانال مانش که میان فرانسه و بریتانیا قرار دارد، عبور کرده است.

XS
SM
MD
LG