لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

روسیه: سربازان ما به طور تصادفی وارد اوکراین شده‌اند


انتشار عکس های «سربازان اسیر روسی» توسط مقامات اوکراین
انتشار عکس های «سربازان اسیر روسی» توسط مقامات اوکراین

منابع نظامی روسیه می‌گویند سربازان روسی که توسط اوکراین بازداشت شده و تصاویر آنها در تلویزیون اوکراین نشان داده شده «به احتمال بسیار زیاد به طور تصادفی» از مرز دو کشور عبور کرده‌بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب را سه خبرگزاری روسی روز سه‌شنبه چهارم شهریور از قول منابع نظامی روسیه گزارش کرده‌اند.

منابع نظامی روسیه گفته‌اند که «این سربازها در حال گشت‌زنی در مرز روسیه و اوکراین بودند و به احتمال خیلی زیاد در یک قسمت بدون علامت و بدون تأسیسات، به طور تصادفی از مرز عبور کرده‌اند.»

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی،مقامات اوکراین روز دوشنبه خبر دادند که ۱۰ «چترباز» روسی را در نزدیکی روستای «جرکالْنه» که در حدود ۲۰ کیلومتری مرز با روسیه قرار دارد دستگیر کرده‌اند.

این محل در ۵۰ کیلومتری محل درگیری‌های جدایی‌طلبان دونتسک با نیروهای دولتی اوکراین قرار دارد.

یک منبع وزارت دفاع اوکراین گفته‌است که این سربازان «به هنگام دستگیری مقاومتی نکردند.»

کی‌یف و واشینگتن همواره مسکو را متهم به تحریک جدایی‌طلبان برای شورش در شرق اوکراین کرده‌اند اما این نخستین بار است که مقام‌های اوکراینی از دستگیری سربازان ارتش روسیه خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منبع وزارت دفاع اوکراین گفته‌است که تاکنون در موقعیت‌های مختلف، بیش از ۵۰۰ تن از نیروهای نظامی اوکراین به طور پیاده یا با خودرورهای نظامی از مرز روسیه عبور کرده‌اند.

این منبع افزوده که روسیه در مورد ورود این نیروها به خاک خود «سر و صدایی نکرد» و منتظر شد تا این نیروها به خاک اوکراین بازگردند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین قرار است امروز سه‌شنبه با همتای روس خود ولادیمیر پوتین در مینسک، پایتخت بلاورس، دیدار کند.

روز گذشته آقای پوروشنکو به مقام‌های اتحادیه اروپا گفت که در خصوص اعزام تانک‌های روسی به جنوب شرق اوکراین و این‌که کرملین اعلام کرده که قصد دارد کاروان امدادی دیگری به شرق اوکراین بفرستد «شدیداً نگران» است.

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه که در پوشش تجزیه‌طلبان عمل می‌کنند با ۱۰ تانک و دو خودروی زرهی وارد جنوب شرق اوکراین شده و با نیروهای اوکراینی درگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG