لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

مقاله جدید وزیران خارجه و انرژی آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران


از راست: ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، علی‌اکبر صالحی، مدیر سازمان انرژی اتمی ایران
از راست: ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، علی‌اکبر صالحی، مدیر سازمان انرژی اتمی ایران

در حالی که کار نهایی کردن توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ توسط کارشناسان این کشورها در نیویورک ادامه دارد، در واشینگتن، مقاله مشترکی از جانب جان کری وزیر خارجه و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در نشریه فارن پالیسی انتشار یافته که در آن بر اهمیت تفاهمی که توسط اعضای گروه ۱+۵ و دولت ایران برای حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی بدست آمده، تأکید شده‌است.

دو وزیر کابینه آقای اوباما، در این مقاله یادآور شده‌اند که نباید فراموش کرد که هدف اولیه تلاش‌ها و گفت‌وگوها، بازداشتن دولت ایران از دستیابی به سلاح اتمی و بازگرداندن آن به پذیرش تعهدات مربوط به پیمان جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای «ان‌پی‌تی» بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

مقاله می‌گوید: ان‌پی‌تی در مرکز تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزار هسته‌ای، پیمانی است که به مدت ۴۵ سال، به تأمین صلح جهانی کمک کرده‌است.

کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در نیویورک نیز ادامه تلاش در چنین مسیری است چرا که این پیمان، اساسی بی‌همتا و جایگزین‌ناپذیر برای دستیابی به صلحی جهانی است که رئیس جمهوری آمریکا آن را بارها در دستور کار بلندپروازانه‌ای قرار داده که نخستین بار در پراگ، پایتخت جمهوری چک عنوان کرد.

جان کری و ارنست مونیز، در مقاله مشترک خود در فارن پالیسی، در تأکید بر اهمیت ان‌پی‌تی همچنین گفته‌اند که این پیمان، ذخیره‌های تسلیحات اتمی را کاهش داده و از سال ۱۹۶۸ میلادی، ۴۷ سال پیش که آمریکا این پیمان را امضاء کرد، زرادخانه اتمی ایالات متحده، حدود ۸۵ درصد کاهش یافته و طی بیست سال همکاری با روسیه، به‌اتفاق معادل ۲۰ هزار کلاهک اتمی اتحاد شوروی سابق، به انرژی برق تبدیل شده که به خانه‌ها روشنایی می‌بخشد.

مقاله به اهمیت تردیدناپذیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تأکید مضاعف کرده و گفته‌است که نقش این سازمان در راستی‌آزمایی اجرای تعهدات دولت ایران در چارچوب توافق نهایی هسته‌ای، حیاتی خواهد بود.

در بخش دیگری از مقاله، ضمن اشاره به توافق سال ۲۰۱۰ میلادی با روسیه با عنوان «پیمان نوین کاهش سلاح‌های استراتژیک» که موجب کاستن از کلاهک‌های اتمی دو کشور شد، تصریح می‌شود که باراک اوباما به پیشنهاد پیشین خود برای کاهش باز هم بیشتر سلاح‌های اتمی دو کشور، بویژه جنگ‌افزار هسته‌ای غیر استراتژیک، همچنان وفادار است و از دولت روسیه می‌خواهد که از این اندیشه و پیشنهاد استقبال کند.

آقایان کری و مونیز به عنوان وزیران دو وزارتخانه‌ای که سیاست‌های اتمی ایالات متحده را مدیریت می‌کنند، می‌گویند که در عصر حاضر، هیچ دولتی در جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای همپای آمریکا نیست واین کشور، چه در گفتار و چه در کردار، برای جلوگیری از خطرهای اتمی در سراسر جهان، همواره تلاش و مبارزه کرده و می‌کند، با این حال کارهای ناتمام فراوانی در پیش است.

کاهش و سرانجام از بین بردن تهدیدهای اتمی هرگز آسان نبوده ولی پیمان ان‌پی‌تی بهترین وسیله ملت‌ها در این مبارزه است.

XS
SM
MD
LG