لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

صالحی: در مذاکرات وین تقریباً به تفاهم کامل رسیده بودیم


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید، ایران و کشورهای گروه ۱+۵، سوم آذر ماه در مذاکرات وین «تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند» اما «اتفاقی افتاد که طرف مقابل عقب‌نشینی کرد.»

ایران و گروه ۱+۵ روز سوم آذرماه که دومین مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، در شهر وین اتریش، نتوانستند به تفاهم برسند و مذاکرات برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه شنبه ۲۰ دی، در یک برنامه تلویزیونی بدون اشاره به جزئیات گفت که طرفین در مذاکرات وین «تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و کلیات تقریبا پذیرفته شده بود.»

آقای صالحی با بیان اینکه «اتفاقی افتاد که طرف مقابل عقب‌نشینی کرد»، افزود: «دست‌های فراوانی در کار است. آنها منافعشان را در ادامه بحران می‌بینند.»

وی به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اشاره کرد و گفت که آقای نتانیاهو اعلام کرده که اسرائیل نگذاشته‌است، مذاکرات به توافق بیانجامد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از به توافق نرسیدن ایران و کشورهای ۱+۵ در مذاکرات وین استقبال کرده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنان خود گفت: «تقریبا برخی موضوعات کم و بیش به انتهای بحث و گفت‌وگو رسیده و می‌توان گفت به نقطه مشترک رسیده‌ایم، ولی در برخی امور تقاضاهایی هست. مثل بحث غنی‌سازی و شیوه لغو تحریم‌ها.»

آقای صالحی با اشاره به فعالیت ۹ هزار سانتریفیوژ و غنی‌سازی سالانه دو و نیم تن اورانیوم در ایران، اورانیوم مورد نیاز سالیانه ایران را ۳۰ تن ذکر کرد.

وی اضافه کرد: «آنها به همین میزان هم رضایت نمی‌دهند می‌گویند زیاد است و باید تعداد سانتریفیوژها را کم کنید. تولیدات انباشته ۵ درصد را تبدیل کنید.»

آقای صالحی گفت که ایران بعد از پایان هشت سال قرارداد با روسیه باید بتواند سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر که «تقریبا ۳۰ تن» در سال است، را تولید کند.

وی تاکید کرد که ایران آمادگی دارد، این دوره را به صورت «پلکانی» طی کند.

آقای صالحی در توضیح مفهوم پلکانی گفت: «ما می‌گوئیم پله اول را... شما تعیین کنید، ولی پله آخر باید مال ما باشد و هشت سال دیگر در وضعیتی باشیم که... تامین‌کننده ۳۰ تن مورد نیاز سالانه نیروگاه بوشهر به علاوه نیازهای جنبی دیگر است.»

اورانیوم غنی‌شده و تعداد سانتریفیوژها در ایران از موارد اختلافی میان ایران و گروه ۱+۵ اعلام شده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۲ دی به نقل از «دیپلمات‌ها» گزارش داده بود که آمریکا خواستار کاستن شمار آنها دست‌کم به نصف، یعنی ۴۵۰۰ دستگاه است در حالی‌که ایران تنها با کاهشی ۲۰ درصدی و رساندن آنها به هشت هزار ماشین موافق است.

آقای صالحی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما انعطاف را نشان دادیم ولی آنها همچنان بر «زیاده‌خواهی» پافشاری کردند، افزود: «در عمان مطالبی را گفتند که خارج از قاعده بود که مذاکره‌کننده ما بسیار به موقع و محکم پاسخ آنها را داد.»

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه، گفت که آمریکایی‌ها در مذاکرات مسقط پیشنهاد خود برای انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه را به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ارائه دادند.

آقای صالحی با بیان اینکه در این‌باره «هنوز مسائل روشن نیست»، افزود: «آنها گفتند ایران سوختش را به خارج صادر می‌کند. به چه چیز می‌گویند سوخت؟... به یو اف ۶ پنج درصد می‌گویند سوخت؟ به قرص سوخت می‌گویند سوخت؟.. باید تعریف این روشن شود.»

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی توافق برای انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه را تکذیب کرده‌اند.

دور بعدی مذاکرات اتمی ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، برای ۱۵ ژانویه (۲۵ دی ماه) در سطح معاونان وزیران امور خارجه برنامه‌ریزی شده‌است.

XS
SM
MD
LG