لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

عربستان: تهاجم گسترده‌ زمینی در یمن انجام نداده‌ایم


برخی گزارش‌ها حاکی است که نیروهای ائتلاف، به رهبری عربستان سعودی، به منظور مقابله با شورشیان شیعه حوثی، یگان‌هایی از نیروهای ویژه زمینی خود را در شهر عدن در یمن مستقر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب را روز یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت یکی از مقامات یمنی که از فرماندهان شبه‌نظامیان در حال نبرد با حوثی‌ها است اطلاع داده‌است؛ وی در عین حال نخواسته که نامش فاش شود.

این مقام یمنی گفته‌است که «گروه محدودی از نیروهای ائتلاف وارد یمن شده‌اند و نیروی دیگری نیز در راه است.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع محلی می‌نویسد که نظامیانی که وارد عدن شده‌اند عمدتاً از سربازان یمنی‌تبار ارتش‌های عربستان و امارات متحده هستند و این نیروها قصد دارند به نیروهای رئیس‌جمهوری فراری یمن در نبردشان با حوثی‌ها در اطراف فرودگاه بین‌المللی عدن یاری برسانند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، تعداد نظامیان مستقرشده در عدن توسط نیروهای ائتلاف را دست‌کم ۲۰ نفر ذکر کرده و نوشته‌است که این افراد برای «شناسایی» به این منطقه رفته‌اند.

ائتلاف به رهبری عربستان از ۲۶ مارس حملات هوایی خود علیه شیعیان حوثی در یمن را آغاز کرده‌است اما این نخستین بار است که گزارش‌هایی در مورد حضور نیروی زمینی این ائتلاف در خاک یمن گزارش می‌شود.

در همین حال، به نوشته خبرگزاری رویترز، سرتیپ «احمد عسیری»، سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، در واکنش به انتشار این خبر گفت که نیروی ائتلاف هیچ‌گونه تهاجم زمینی گسترده‌ای را به سمت شهر بندری عدن شروع نکرده‌اند.

وی اما افزود که نیروهای ائتلاف به کمک‌های نظامی خود به شبه‌نظامیان محلی درگیر با حوثی‌ها ادامه می‌دهد.

احمد عسیری اما در خصوص استقرار نیروهای ویژه ائتلاف در عدن از اظهار نظر خودداری کرد.

احمد عسیری پیش از این بارها گفته‌است که مداخله زمینی نیروهای ائتلاف در یمن در صورت لزوم «جزو گزینه‌های روی میز است.»

این گزارش‌ها در حالی مخابره می‌شود که حسین امیر عبداللهیان، معاون آفریقای وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه ۱۲ اردیبهشت با دکر این‌که «امنیت یمن را امنیت منطقه و ایران می‌دانیم»، گفت که جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد، «دیگران» با «اقدامات ماجراجویانه» امنیت یمن و منطقه را به بازی بگیرند.

XS
SM
MD
LG