لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

ورود نیروهای ویژه عربستان سعودی به خاک یمن


محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع سعودی در حال گفت‌وگو با نظامیان سعودی
محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع سعودی در حال گفت‌وگو با نظامیان سعودی

یک منبع سعودی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان از ورود نیروهای ویژه عربستان سعودی به خاک یمن و کمک آنها به نظامیان درگیر با شیعه‌های حوثی خبر داد.

بنا بر این گزارش که روز شنبه، ۱۵ فروردین، منتشر شد، نیروهای ویژه سعودی جهت پشتیبانی از نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌ جمهور یمن، نقش «هماهنگی و هدایت» را در نبرد علیه حوثی‌ها برعهده گرفته‌اند.

نیروهای ویژه سعودی همچنین با پروازهای متعدد هواپیماهای خود، مقادیری سلاح و تجهیزات ارتباطی به نیروهای درگیر با شورشیان حوثی رسانده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات شدید هوایی عربستان روز جمعه باعث شد تا نیروهای حوثی مجبور به عقب‌نشینی از کاخ ریاست‌ جمهوری در شهر عدن شوند.

عبدربه منصور هادی، رئیس‌ جمهور یمن، پیش از این به خاطر حملات حوثی‌ها از مقر خود در صنعا، پایتخت یمن، گریخته و به عدن آمده‌ بود، اما ادامه پیشروی حوثی‌ها باعث شد تا از آنجا نیز رانده شده و به عربستان بگریزد.

از سوی دیگر خبر می‌رسد که نیروهای القاعده با استفاده از وضعیت ناآرام یمن موفق به پیشروی در جنوب شرق این کشور شده و روز جمعه نه تنها پایگاه اصلی ارتش در شهر مُکَلّا، مرکز استان حضرموت، را تسخیر کرده‌اند، بلکه کنترل بیشتر مناطق این شهر را نیز در دست گرفته‌اند.

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که طی دو هفته گذشته درگیری‌های یمن باعث کشته شدن ۵۱۹ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۱۷۰۰ نفر شده‌ است.

در همین حال خبر می‌رسد که شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز شنبه تشکیل جلسه داده و پیشنهاد روسیه مبنی بر توقف انسان‌دوستانه حملات هوایی سعودی را به بحث و بررسی بگذارد.

روسیه خواستار آن شده‌ است که ۱۵ کشور عضو شورای امنیت برای بررسی احتمال ایجاد وقفه‌های انسان‌دوستانه در حملات هوایی عربستان تشکیل جلسه دهند تا از این طریق از مقداری از تلفات فزاینده غیرنظامیان جلوگیری شود.

روسیه، چین و ایران با حملات هوایی سعودی به حوثی‌ها مخالفت دارند و در سوی دیگر آمریکا، کشورهای عرب خلیج‌فارس (جز عمان)، پاکستان، و سودان هستند که موافق حملات هوایی عربستان در یمن‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، گفته‌ است که یمن «در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته‌ است».

XS
SM
MD
LG