لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

بازار پرسود فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی در ایران


رهبر جمهوری اسلامی طرح مساله فروش پایان‌نامه را برای بدنام کردن کشور می‌داند
رهبر جمهوری اسلامی طرح مساله فروش پایان‌نامه را برای بدنام کردن کشور می‌داند

یک مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فروش پایان‌نامه و مقاله را اقدامی در راستای خدشه‌دار شدن حیثیت علمی کشور عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، مالک نادری مدیر اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر «توسعه سریع کمی آموزش عالی» را دلیل بروز این مسئله عنوان کرد و در تشریح این موضوع گفت تعداد دانشجویانی که در دانشگاه‌ها جذب می‌شود با سطح علمی و ظرفیت دانشگاه‌های کشور همخوانی ندارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:34 0:00
لینک مستقیم

این مقام دانشگاهی در عین حال تأکید کرد دانشجویانی که اقدام به خرید پایان‌نامه می‌کنند عمدتاً از دانشگاه‌های درجه ۲ و ۳ هستند و به گفته وی در ۱۵ دانشگاه برتر ایران این موضوع کمتر پیش می‌آید.

مدیر اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در دنیا روندهایی برای مقابله با فروش علم در نظر گرفته‌اند، گفت: «وزارت علوم در این راستا برنامه جدی دارد ولی مقاومت‌ها زیاد است.»

مالک نادری به کانون‌هایی که به مقاومت در مسیر مبارزه با فروش پایان‌نامه می‌پردازند اشاره‌ای نکرد ولی برای مقابله با این مسئله گفت که در کوتاه‌مدت می‌توان با برخوردهای حساب‌شده علمی و نه قضایی توسط خود دانشگاه و آموزش عالی از گسترش بیش از پیش این موضوع جلوگیری به عمل آورد.

این مقام وزارت علوم در حالی راه برخورد قضایی را برای مقابله با خرید و فروش پایان‌نامه مناسب نمی‌داند که پیش از این سعدالله نصیری قیداری معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر تلویزیون دولتی ایران دقیقاً خواستار اقدام قضایی مشترک وزارتخانه‌های علوم و بهداشت شده بود.

وی حتی برخوردهای سخت‌تری همچون انفصال از خدمت برای استادان و درج در پرونده برای دانشجویان را نیز محتمل دانسته بود.

سخنان این مقام‌های وزارت علوم و راه‌هایی که برای حل مسئله خرید و فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی مطرح می‌کنند به‌خوبی آشکار می‌کند که چنین مسئله‌ای در جامعه دانشگاهی کشور وجود دارد ولی رهبر جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۲۸ مهرماه در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی از اساس منکر چنین مسئله‌ای شد و با ذکر این که «سرعت پیشرفت علمی ایران در مقطعی ۱۳ برابر متوسط جهان شد» تأکید کرد کسانی که مسئله فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی را مطرح می‌کنند قصد دارند «حرکت علمی کشور را بدنام کنند».

خرید و فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی مسئله‌ای است که حتی اگر رهبر جمهوری اسلامی به انکارش بپردازد تنها با قدم زدنی کوتاه در پیاده‌روهای مقابل دانشگاه تهران و مشاهده اعلان‌های فروش پایان‌نامه که حاوی شماره تلفن و محل مراجعه است برای هر فردی به اثبات می‌رسد اما آنچه اهمیت دارد یافتن راه حلی برای آن است.

مالک نادری مدیر اداره ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر معتقد است که دانشگاه‌ها می‌توانند با راه‌اندازی مراکز اخلاق حرفه‌ای و برخورد جدی با این قبیل معضلات در کوتاه‌مدت جلوی افزایش این تخلفات را بگیرند چرا که به گفته وی «این موضوع به نوعی حیثیت علمی کشور محسوب می‌شود».

اما مشخص نیست ایجاد «مرکز اخلاق حرفه‌ای» دانشگاه‌ها آن هم در جامعه‌ای که هرگونه حرکت دولتی برای حفظ یا ایجاد نوعی اخلاق ، حتی با تشکیل پلیس امنیت اخلاقی راه به جای مطلوبی نبرده، چگونه می‌تواند مانع توقف تجارت سودآور فروش پایان‌نامه دانشگاهی شود.

XS
SM
MD
LG