لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

سناتور آمریکایی: افزایش تحریم ایران، اولویت جلسه بعدی سنا


سناتور مارک کرک، از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه آمریکا
سناتور مارک کرک، از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه آمریکا

یکی از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه در آمریکا می‌گوید با آغاز جلسه بعدی سنا که اکثریت آن اکنون در دست جمهوری‌خواهان قرار گرفته، تشدید تحریم‌ها علیه ایران در زمره اولویت‌های اصلی جلسه قرار خواهد داشت.

سناتور مارک کرک این مطلب را روز یک‌شنبه، هفتم دی، در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» اعلام کرده و گفت که در جلسه ماه آینده سنا، رأی‌گیری اول در مورد یک خط لوله مهم در آمریکا و رأی‌گیری دوم در مورد تحریم‌های ایران خواهد بود.

سناتور کرک در این مصاحبه گفت که جمهوری‌خواهان در سنا احتمالاً به اندازه کافی از حمایت دموکرات‌ها برخوردار خواهند بود که بتوانند مصوبه تحریم بیشتر علیه ایران را از سد وتو بگذرانند.

او با ذکر این‌ که «من در این خصوص ۱۷ دموکرات را نیز همراه دارم» گفت که «این همان چیزی است که سعی داریم اتفاق بیفتد، یک رأی خوب با مشارکت هر دو حزب.»

بنا بر گزارش‌ها، جان بینر، سخنگوی مجلس نمایندگان، از هم‌اکنون حمایت خود از تحریم بیشتر علیه ایران را اعلام کرده‌ است.

در همین زمینه وب‌سایت آمریکایی «پولیتیکو» روز دوشنبه، هشتم دی، نوشت که لایحه جدیدی که قرار است در هفته‌های اول سال جدید میلادی با موضوع تحریم بیشتر علیه ایران در سنا به رأی گذاشته شود بر اساس متن لایحه‌ای تنظیم شده‌ که یک سال پیش از این توسط مارک کرک و سناتور رابرت منندز نوشته شده‌ بود.

این لایحه قصد دارد در صورتی که ایران از ادامه مذاکرات هسته‌ای سر باز بزند یا به مفاد توافق‌ هسته‌ای عمل نکند، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را سخت‌گیرانه‌تر کند.

تنظیم‌کنندگان این لایحه می‌گویند که توافق جامع هسته‌ای با جمهوری اسلامی نباید شامل ادامه یافتن برخورداری از ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران باشد، چرا که از این ظرفیت «می‌توان برای ساخت بمب اتم هم استفاده کرد».

مجلس نمایندگان ایالات متحده که در دست جمهوری‌خواهان است در سال ۲۰۱۳ لایحه‌ای را تصویب کرد که بخش صنایع انرژی ایران را هدف قرار می‌داد، اما این لایحه هیچ گاه موفق نشد از تصویب سنا بگذرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها از کنگره خواسته‌ است تا از تحریم بیشتر ایران پرهیز کرده و به مذاکرات هسته‌ای شانس بیشتری بدهند.

سنای آمریکا پیش از انتخابات اخیر آمریکا هنوز اکثریتی از دموکرات‌ها داشت، اما پس از انتخابات، اعضای حزب جمهوری‌خواه، که بسیاری از آنها طرفدار اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌تری علیه جمهوری اسلامی هستند، در آن اکثریت یافتند.

آقای اوباما پیش از برگزاری انتخابات سنا، در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل از مردم و رهبران ایران خواست تا «این فرصت تاریخی را از دست ندهند» و از مذاکرات هسته‌ای جاری برای یافتن یک «راه حل دیپلماتیک» صلح‌آمیز به منظور حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG